|
کدخبر: 96714

اجناس تولیدکنندگان کیف‌و‌کفش در انبارها خاک می‌خورد!

خلوتی شدید بازار در ایام عید سبب شد بسیاری از اجناس تولیدکنندگان کیف و کفش در انبارها بماند و فروشندگان و تولیدکنندگان را ناامیدتر از قبل کند به همین دلیل بسیاری از فعالین این صنف با بحران برگشت خوردن چک‌هایشان روبرو شده‌اند.

گسترش‌نیوز: احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان در این باره بیان کرد: سال ۹۸ اتفاقات زیادی در کشور افتاد که هر کدام به نوعی بازار را با نوسانات مختلفی روبرو کرد ولی با این حال با دپو شدن برخی از تولیدات در انبارها و فروشگاه‌ها انتظار می‌رفت ۱۰ روز پایانی سال ۹۸ برای فروشندگان فرصت جبرانی باشد ولی کرونا این امید فروشندگان و واحدهای تولیدی را به یاس تبدیل کرد. به همین دلیل نیاز بود که مسئولین دولتی از این واحدهای تولیدی دلجویی کرده و کمک‌های مختلفی را برای عدم ورشکستگی و تعطیلی آنها انجام بدهند، هرچند مسئولین قول‌های داده‌اند ولی آن چیزی که در عمل می‌بینیم خلاف این امر را به اثبات می‌رساند.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان اظهار کرد: کسب‌وکار در حال حاضر تعطیل هستند بنابراین برای شروع مجدد به بحث تولید باید مسئولین به آنها انگیزه بدهند، قول‌ها داده‌شده ولی هیچ‌کدام به صورت دستورالعمل، قانون یا بخشنامه ابلاغ نشده تا به اجرا برسد از طرف دیگر باید تسهیلات ارزان‌قیمت باید به واحدهای تولیدی بدهد تا بیشتر از این تعدیل نیرو و بیکاری در کشور اتفاق نیفتد.

گازرانی گفت: چک‌ها هنوز پاس نشده و واحدهای تولیدی نیز سرمایه‌ای برای شروع به تولید مجدد ندارند که این امر خسارت جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

سید محمود موسوی، نایب رئیس اول اتحادیه صنف سراجان تهران در خصوص وضعیت این صنف در بحران کرونا توضیح داد: در حال حاضر فعالان این صنف با مشکلاتی نظیر پاس نشدن چک‌های خود و چک‌های خریداران مواجهند.

او افزود: شیوع کرونا در اسفندماه بازار شب عید ما را از بین برد و اردیبهشت‌ماه حتی اگر امکان فعالیت و بازگشایی بازار کیف و کفش هم وجود داشته باشد، در شرایط عادی پایین‌ترین میزان فروش را در این ماه داریم.

موسوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تقاضا و احساس نیاز برای خرید کیف و کفش نیز از سوی مردم کاهش یافته است. همچنین با توجه به تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها و احتمال تداوم آن‌ها، ما بازار فصل مدارس یعنی مرداد و شهریور را هم از دست خواهیم داد.

این فعال اقتصادی در خصوص مشکلات بانکی این صنف گفت: یکی از مسائلی که در حال حاضر به آن توجهی نشده میزان کارمزد بالای برگشت خوردن و پاس شدن یک فقره چک است که هنگام برگشت خوردن چک، ۱۰ هزار تومان کارمزد بانکی دریافت می‌شود و هنگام پاس شدن همان یک فقره چک نیز ۱۰ هزار تومان دیگر توسط بانک‌ها دریافت می‌شود.

وی افزود: بهتر بود بانک‌ها چک‌هایی موجودی حساب آن‌ها کافی بود پاس کرده و چک‌هایی که موجودی کافی نداشتند برگشت نمی‌دادند.

موسوی درباره تمهیدات دولتی برای اصناف و کسب‌وکارهای متضرر شده از کرونا گفت: تمهیدات دولت مختص کارفرماهایی می‌شود که کارگران خود را بیمه کرده‌اند در حالی که در صنوفی مثل صنف ما اکثر کارگران به خواست خودشان بیمه نیستند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها