|
کدخبر: 74391

بررسی نرخ کالاهای اساسی بعد از گرانی بنزین + جدول

با گذشت دو هفته از آغاز اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت که به طرح «گرانی بنزین» معروف شده، تاثیر اجرای این طرح بر ۱۰ قلم کالا و خدمات اساسی در ۳۱ استان کشور بررسی شده است.

گسترش‌نیوز: بعد از گذشت ماه‌ها از حرف و حدیث‌های پیدا و پنهان و رسمی و غیررسمی درباره احتمال «افزایش نرخ بنزین»، سرانجام این طرح که با پیگیری دولت و در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه به تصویب رسیده بود، بدون آنکه به مردم اطلاع داده شود، از ساعت صفر بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه و با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرا شد تا به گفته دولتی‌ها، هم به کاهش مصرف و قاچاق بنزین کمک کند و هم عدالت در توزیع و مصرف منابع سوختی رعایت شود؛ هرچند این سوال همچنان باقی است که اگر قرار بود در مصرف سوخت صرفه‌جویی و از قاچاق آن نیز جلوگیری شود، چرا طرح کارت هوشمند و سهمیه‌بندی دولت‌های نهم و دهم در ابتدای دولت یازدهم متوقف شد که حالا دوباره احیا شود؟!

بر اساس این طرح، نرخ بنزین سهمیه‌ای با ۵۰ درصد افزایش از یک‌هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان و نرخ بنزین آزاد به ۳ هزار تومان افزایش یافت.

از همان روز نخست آغاز اجرای طرح، نسبت به نحوه اجرای آن (عدم اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی و عدم تمهید مقدمات اجرایی کار) انتقادها و اعتراض‌های بسیاری از سوی مردم و کارشناسان صورت گرفت، هرچند سوء استفاده عده‌ای از مطالبات و تجمع‌های مسالمت‌آمیز مردم در برخی مناطق کشور، باعث بروز ناآرامی طی سه روز شد که در نهایت، با جدا شدن تدریجی صف مردم معترض از آشوب‌طلبان و تخریب‌کنندگان اموال عمومی و اتمام حجت نهادهای امنیتی با این افراد غائله تمام شد، اما این انتقاد و سوال همچنان از سوی مردم باقی ماند که تاثیر این طرح بر نرخ عمومی کالاها و خدمات در سطح کشور، به ویژه در شرایط فعلی اقتصادی کشور، چطور مدیریت خواهد شد تا به افزایش تورم و کاهش بیش از پیش قدرت خرید مردم، به خصوص اقشار متوسط و پایین منجر نشود؟

از همان دو هفته پیش، رئیس‌جمهوری و اعضای متولی طرح در دولت، با ادعای اینکه تمام درآمد حاصل از اجرای این طرح به خود خانوارها (۱۸ میلیون خانوار، معادل ۶۰ میلیون نفر)‌ برمی‌گردد و چیزی از آن به بودجه جاری کشور نخواهد رفت، سعی کردند تا از اقدام خود دفاع کنند؛ به ویژه اینکه وعده پرداخت ماهانه «سبد حمایت معیشتی» در قبال اجرای این طرح و نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نیز داده شد.

حالا و با گذشت دو هفته از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین و در شرایطی که به گفته سخنگوی طرح حمایت معیشتی، تا چهارشنبه هفته گذشته حدود ۵ و نیم میلیون خانوار (معادل یک‌سوم جامعه هدف) به عدم دریافت مبلغ حمایت معیشتی اعتراض کرده و اعتراض خود را ثبت کرده‌اند، خبرنگاران در ۳۱ استان کشور به سراغ مردم و بازاریان رفته‌اند و تاثیر احتمالی این طرح بر نرخ ۹ قلم کالای اساسی و نرخ کرایه تاکسی را جویا شده‌اند.

نتیجه گفت‌وگوی خبرنگاران ما با مردم و اصناف در سراسر کشور، در جدول زیر قابل مشاهده است.

در این جدول، میزان افزایش نرخ این کالاها و خدمات یا عدم افزایش آنها طی دو هفته اخیر (بعد از گرانی بنزین) درج شده است. عدم افزایش، با عبارت «بدون تغییر» قید شده و افزایش قیمت‌ها نیز با توضیح ذکر شده است.

kalaasasijadvall.jpg

kalaasasijadvall1.jpg

kalaasasijadvall2.jpg

یک هشدار!

با وجود آنکه در بیشتر اقلام ۱۰ گانه مورد بررسی در این گزارش میدانی، شاهد افزایش نرخ نبوده‌ایم یا افزایش اندکی مشاهده شده، اما همه اصناف یک نکته مشترک را با خبرنگاران در میان گذاشته‌اند؛ افزایش قابل توجه کرایه وانت بار!

تقریبا همه کسبه خرده‌فورش و عمده‌فروشی که در این گزارش با خبرنگاران ما گفت‌وگو کرده‌آند، اعلام کرده‌آند که در دو هفته اخیر و بعد از گرانی بنزین، نرخ کرایه وانت بارهایی که کالاهای فروشندگان را حمل‌ونقل می‌کنند، حداقل ۷۰ درصد و در مواردی تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است! صاحبان وانت‌بار هم از ناکافی بودن بنزین سهمیه‌ای اختصاص یافته به آنها و بالا رفتن هزینه سوختشان گلایه می‌کنند. پیام روشن و ساده این مسئله نیز آن است که هرچند طی دو هفته اخیر نرخ خیلی از اقلام اساسی ثابت مانده یا تغییر نامحسوسی داشته، اما افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ کرایه وانت بارها و عدم رسیدگی مسئولان به نیاز این قشر، یک هشدار جدی برای موج شدید گرانی این کالاها در ماه‌های آینده خواهد بود که لازم است از همین حالا و به سرعت، فکری برای علاج آن شود.

در شرایطی که نرخ تورم آبان‌ماه امسال ۴۱ درصد بوده و تورم سالانه نیز در مرز ۳۲ درصد قرار دارد، از دولتمردان انتظار می‌رود با بررسی دقیق و میدانی وضعیت کشور و نیاز مردم و تدبیر به موقع و عاقلانه، از جهش‌های قیمتی ناشی از افزایش نرخ سوخت در هفته‌ها و ماه‌های آینده جلوگیری کنند؛ مخصوصا حالا که مردم هم با محکوم کردن اقدامات آشوب‌گران و حمایت از امنیت و آرامش، یک بار دیگر نجابت خود را به رخ جهانیان کشیدند. حالا نوبت دولتمردان است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها