|
کدخبر: 60354

گسترش نیوز بررسی می‌کند:

کم شدن ارزش پول به حال صادرات مفید است؟

صادرات ارزان و مقرون‌به‌صرفه می‌شود. این عامل سبب افزایش تقاضا برای محصولات کشور می‌شود. این عامل به نوبه خود موجب رقابت‌پذیری و اشتغال‌آفرینی بیشتر می‌شود.

گسترش‌نیوز: همیشه گفته‌اند که ارزش پائین پول ملی لزوماً بد نیست و می‌تواند فوایدی به همراه داشته باشد: به‌عنوان‌مثال باعث رونق صادرات شود. برای اثبات این ادعا از چین و قدرت صادراتی آن سخن گفته می‌شود. درباره آثار مثبت ارزش پائین پول ملی به‌اندازه کافی بحث شده است اما کمتر به آن‌سوی سکه پرداخته می‌شود. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

RIALDARBARABARDOLAR.jpeg

مزایای ارزش پائین پول ملی

صادرات بیشتر و افزایش تقاضای بازارهای جهانی، نرخ رشد اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد. کاهش ارزش پول ملی و کاهش عمدی ارزش پول ملی، ابزارهایی برای بیشتر کردن قدرت رقابت‌پذیری هستند اما عوارض و اثرات مخرب اولی بسیار کمتر از دومی است. کاهش عمدی ارزش پول ملی که توسط سازمان و مقامات نهادهای مالی انجام می‌شود تقاضا را کاهش می‌دهد. در این شرایط بانک مرکزی کشور می‌تواند نرخ بهره را کاهش دهد.

گران داخلی

قبل از هر چیز باید گفت که اگر ارزش اندک پول ملی باعث می‌شود که واردات گران تمام شود. به‌عبارت‌دیگر نرخ تمام کالاها و مواد خامی که به کشور وارد می‌شوند افزایش می‌یابد. تقاضا افزایش و به همراه آن تورم ناشی از تقاضا هم بیشتر می‌شود.

بی‌انگیزگی تولیدکنندگان

شرکت‌ها و صادرکنندگان انگیزه‌ای برای بالا بردن کیفیت بیشتر محصولات خود نخواهند داشت. علاوه بر آن صادرات محصولات خام به‌صرفه می‌شود و ارزش‌آفرینی بیشتر توجیهی نخواهد داشت. در این شرایط ارزان بودن کالا به‌اندازه کافی برای مشتری خارجی جذابیت خواهد داشت. نبود انگیزه در بلندمدت باعث افت هر چه بیشتر کیفیت و بدنامی و از دست رفتن شهرت و اعتبار تولیدات کشور در سطح بین‌المللی می‌شود. از طرف دیگر قدرت خرید شهروندان در خارج از کشور به‌شدت پائین می‌آید.

همان‌طور که گفته شد ارزش پائین ارزش پول ملی، ارزش حقوق و دستمزدها را پائین می‌آورد. اگر نرخ رشد حقوق و دستمزدها کند باشد کاهش ارزش پول ملی به آن معناست که سبد کالای خریداری‌شده با حقوق ماهانه هرروز کوچک‌تر می‌شود.

تاثیر ارزش پائین پول ملی بر اقتصاد

تاثیر کلی این متغیر مهم به وضعیت چرخه اقتصاد بستگی دارد. کاهش ارزش پول ملی در شرایط رکود می‌تواند بدون آنکه تورم ایجاد کند به رشد منجر شود. در شرایط رونق و اشتغال کامل، کاهش ارزش پول ملی به‌احتمال‌زیاد با تورم همراه خواهد بود.

عامل مهم دیگر به میزان انعطاف‌پذیری تقاضا مربوط می‌شود. کاهش ارزش پول ملی ممکن است بلافاصله جواب ندهد و نتایج مثبت ایجاد نکند زیرا تقاضا در کوتاه‌مدت خود را منطبق نمی‌کند. به‌هرحال اگر قیمت، منعطف باشد آنگاه کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش بیشتر صادرات می‌شود. اگر اقتصاد کشور، رقابت‌پذیری خود را از دست داده باشد، کاهش ارزش پول ملی می‌تواند مفید و سازنده باشد و قدرت رقابت‌پذیری اقتصاد یک کشور را تقویت کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها