|
کدخبر: 314467

دریایی/تجارت/خاورمیانه

قدرت تجارت دریایی خاورمیانه در دستان ایران / یک سوم کشتی های منطقه متعلق به کشومان است

اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرده است که ایران با برخورداری از ۹۴۲ کشتی بزرگ، بزرگترین قدرت تجارت دریایی در منطقه خاورمیانه است

تجارت قدرت تجارت دریایی خاورمیانه در دستان ایران / یک سوم کشتی های منطقه متعلق به کشومان است

طبق این گزارش، از این تعداد کشتی‌ها، ۳۲ عدد کشتی فله بر، ۳۱ عدد کشتی کانتینری، ۸۳ عدد نفتکش، ۳۹۳ عدد کشتی باری عمومی و ۴۰۳ عدد کشتی از انواع دیگر در سال ۲۰۲۲ در اختیار ایران قرار داشته است.

بر این اساس، ایران در میان ۱۲ کشور خاورمیانه بیشترین تعداد کشتی تجاری را در سال ۲۰۲۲ داشته است. اختلاف قدرت ایران با کشور بعدی بیش از ۳۰۰ کشتی بوده است. امارات با دارا بودن ۶۳۶ فروند کشتی در رتبه دوم منطقه از این نظر قرار داشته است. تعداد کشتی‌های ایران به میزان ۳۰۶ فروند از امارات بیشتر بوده است.

یک سوم کل کشتی‌های خاورمیانه متعلق به ایران است

ناوگان کشتیرانی ایران همچنین بیش از دو برابر ناوگان کشتیرانی عربستان سعودی بوده است. سیا تعداد کشتی‌های عربستان در سال ۲۰۲۲ را ۴۱۳ فروند اعلام کرده و این کشور را سومین قدرت تجارت دریایی در منطقه خاورمیانه معرفی کرده است. بحرین با دارا بودن ۱۹۰ فروند کشتی و کویت با ۱۶۶ کشتی به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.

قطر با ۱۲۳ فروند، عراق با ۷۵ فروند، عمان با ۵۷ فروند، لبنان با ۴۹ فروند، اردن با ۳۵ فروند، یمن با ۳۰ فروند و سوریه با ۲۲ کشتی به ترتیب رتبه‌های ششم تا دوازدهم را به خود اختصاص داده‌اند.

کل کشتی‌های تجاری فعال در منطقه خاورمیانه در سال میلادی گذشته بالغ بر ۲۷۳۸ فروند بوده است که بیش از یک سوم این کشتی‌ها معادل ۳۴ درصد به ایران اختصاص داشته است.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها