|
کدخبر: 313926

پسته / ایران / صادرات

اروپا مشتری اول پسته ایران / خرید نجومی چین همه را غافلگیر کرد

آمارهای یورو استات از صادرات ۶۷ میلیون‌یورویی پسته ایران به اروپا در ۹ماهه نخست سال جاری میلادی حکایت دارد.

تجارت اروپا مشتری اول پسته ایران / خرید نجومی چین همه را غافلگیر کرد

یورواستات، پایگاه خبری کمیسیون اروپا، درباره صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در نه ماه اول سال ۲۰۲۳، گزارش داد که این صادرات به ارزش ۶۷ میلیون یورو بوده است. این رقم نشان می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، صادرات پسته با یک کاهش ۲۹ درصدی مواجه شده است. در سال گذشته، ایران موفق به صادرات ۹۵ میلیون یورو پسته به اروپا در همان مدت زمان بود.

از کل پسته صادراتی ایران به اروپا در ۹ ماه نخست امسال ۴۹ میلیون یورو شامل مغز پسته و ۱۸ میلیون یورو مربوط به پسته با پوست بوده است. صادرات مغز پسته ایران به اروپا در این مدت کاهش ۱۵درصدی و صادرات پسته با پوست کاهش ۵۱درصدی داشته است. ایران در ۹ماهه سال میلادی گذشته ۵۸ میلیون یورو مغز پسته و ۳۷ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.

ایران دومین صادرکننده پسته به اروپا

بر اساس این گزارش ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به اروپا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ بوده است. آمریکا در این دوره ۴۳۹ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا نیز در این دوره با کاهش ۱۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. آمریکا در ۹ماهه سال قبل ۵۲۹ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

پسته-در-بازار

آلمان مشتری اول پسته ایران در اروپا

آلمان مهمترین خریدار پسته ایران در اروپا طی ۹ماهه ۲۰۲۳ بوده است. ۷۰ درصد کل پسته صادراتی ایران به اروپا در این دوره به‌مقصد آلمان بوده است. آلمان ۴۷ میلیون یورو پسته ایران را در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال وارد کرده است.

صادرات ۲۰میلیون‌ دلاری پسته ایران به چین

از سوی دیگر آمار گمرک چین نشان می‌دهد این کشور نیز در ۹ماهه سال جاری میلادی ۲۰ میلیون دلار پسته از ایران وارد کرده است که ۱۸ میلیون دلار مربوط به پسته با پوست و ۲ میلیون دلار مغز پسته بوده است. صادرات پسته ایران به چین در این دوره با کاهش ۵۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

خشکسالی و کاهش برداشت پسته به‌همراه مقررات سختگیرانه برای بازگشت ارز صادراتی، دو عامل افت صادرات پسته ایران به اروپا و چین در سال ۲۰۲۳ بوده است. انتظار می‌رود با افزایش تولید پسته در سال جاری و رفع محدودیت‌های ارزی شاهد رشد صادرات پسته ایران طی سال میلادی آینده باشیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها