|
کدخبر: 310864

اقدامی به ضرر کشاورزان!

واردات بی‌رویه بر تولید برنج لطمه می‌زند. دولت از توزیع برنج وارداتی در زمان برداشت محصول پرهیز کند.

تجارت اقدامی به ضرر کشاورزان!

نماینده مازندران در شورای‌عالی استان‌ها گفت: سالانه مقادیر قابل توجهی برنج مازاد نیاز وارد می‌شود در حالی که دولت باید برنج را از کشاورز خریداری کند زیرا وقتی برنج وارد بازار می‌شود نباید قیمت فروش از هزینه تولید کمتر باشد. از دولت می‌خواهم تا از توزیع برنج وارداتی در زمان برداشت محصول پرهیز کند.

رسول شیخ با اشاره به فصل برداشت برنج، گفت: پارسال که بخش قابل توجهی از برنج‌ها روی دست کشاورزان ماند و دست آخر با قیمت ناچیز و با دریافت چک آن را به شرکت‌های زنجیره‌ای و واسطه‌ها فروختند. امسال نیز با آنکه کشاورزان و شالی کاران ماه‌هاست محصولات را از مزرعه برداشت کرده‌اند اما هنوز از زیر بار هزینه‌های بالای تولید قامت راست نکرده‌اند.

وی افزود: نهاده‌های داده شده به کشاورزان به هیچ وجه کفایت نمی‌کند و مجبورند مابقی را از بازار آزاد و با قیمت بالا خریداری کنند و برنج کاران انواع نهاده‌ها را با قیمت بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کیسه خریداری می‌کنند.

عضو شورای‌عالی استان‌ها ادامه داد: افزایش هزینه‌های کارگری سبب شده تا مزرعه داران رغبتی به استفاده از کارگر نداشته باشند زیرا هزینه‌ها چند برابر می‌شود. قیمتی هم که برای خرید برنج پیشنهاد می‌شود هزینه‌های تولید را تأمین نمی‌کند و از سوی دیگر هزینه‌های کارگر، کمباین، تراکتور، شالیکوبی و نهاده‌ها بالا است و به عنوان نمونه قیمت سم و کود سه برابر شده در حالی که قیمت برنج به نسبت هزینه‌ها پایین است.

شیخ خاطرنشان کرد: هرچند قیمت برنج طی سال‌های اخیر افزایش یافته است اما در ازای آن نهاده‌ها چند برابر شده و به اضافه آن، نبود خریدار و دپوی برنج در شالی کوبی‌ها انگیزه‌ای برای کشاورزان باقی نگذاشته است. برنج کاری دارای هزینه زیادی است و بدون حمایت دولت و مسئولان، کشاورز نمی‌تواند آن را تأمین کند.

نماینده استان مازندران در شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه واردات بی‌رویه نیز هرساله بر تولید داخلی و برنج لطمه می‌زند، اظهارکرد: سالانه مقادیر قابل توجهی برنج مازاد نیاز وارد می‌شود در حالی که دولت باید برنج را از کشاورز خریداری کند زیرا وقتی برنج وارد بازار می‌شود نباید قیمت فروش از هزینه تولید کمتر باشد. از دولت می‌خواهم تا از توزیع برنج وارداتی در زمان برداشت محصول پرهیز کند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها