|
کدخبر: 310427

تجارت با بلاروس آغاز شد + جزئیات

وزیر صنعت، معدن و تجارت از برقراری امکان تهاتر‌ کالا با روسیه سفید( بلاروس) در سفر اخیر خود به این کشور برای تسهیل روابط تجاری خبر داد.

تجارت تجارت با بلاروس آغاز شد + جزئیات

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران اظهار داشت:   در سفری که اخیرا به بلاروس داشتم امکان تهاتر با این کشور برای تسهیل روابط تجاری فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه تراز تجاری کشور در ۶ ماه ابتدایی سال جاری منفی ۶ میلیارد دلار بوده است افزود:  تجارت خارجی کشور در این مدت به ۵۴.۶ میلیارد دلار رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این مدت ۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۴ میلیارد دلار صادر شد که از لحاظ وزنی ۲۴ درصد رشد و از لحاظ ارزش ۲.۶۶ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: میزان واردات کشور نیز در نیمه اول سال جاری به ۱۷ میلیون ۶۰۰ هزار تن با ارزش ۳۰ میلیارد دلار رسید که افزایش ۶.۸۹ درصدی از لحاظ وزنی و ۱۱.۶۲ درصدی از لحاظ ارزی داشته است.

علی‌آبادی گفت: از رویکرد های مهم ما رشد تولید صادرات محور در مقابل واردات است که منجر به خلق ثروت و اشتغال زایی می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تمرکز بر حمایت از صادرات دارای فناوری متوسط و بالا که دارای یارانه و رانت پنهان نیست مورد حمایت است که منجر به کاهش اثرگذاری تحریم نیز خواهد شد.

وی اظهار داشت: درست است که ممنوعیت واردات و افزایش تعرفه ها در کوتاه مدت منجر به حمایت از تولید کنندگان داخلی و رونق فعالیت های آنها می شود اما در بلند مدت منجر به حذف شرایط رقابتی و کاهش بهره وری آنها می شود که این تجربه در سایر کشور ها نیز وجود داشته است.

وی گفت: برای دستیابی به رشد ۸ درصد اقتصاد کشور نیازمند رشد ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی در کشور هستیم که با بهبود فضای کسب و کار و ظرفیت سازی و حمایت از صادرات غیر نفتی امکان پذیر خواهد بود.

علی آبادی در پایان گفت: سیاست توسعه روابط اقتصادی با سایر کشور ها به ویژه کشور های همسایه در دستور کار است که در حال حاضر این روابط بهبود نیز یافته است که از جمله نشانه های آن عضویت ایران در بریکس است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها