|
کدخبر: 283300

قیمت آیفون کاهش می‌یابد؟ / افزایش ۱۰ درصدی نرخ برندهای پرطرفدار

 عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد عدم تمایل برای فروش موبایل در بازار تداوم پیدا نکند و با اقداماتی که صنف در دستور کار قرار داده است قیمت‌ها سامان پیدا خواهند کرد. قیمت آیفون هیجانی شد و امیدواریم که قیمت‌ها به مانند سابق شود و در نهایت قیمت آیفون روی ۵۶ تا ۶۰ میلیون تومان شود.

احسان بیات با اشاره به وابستگی نرخ تلفن همراه به ارز نیمایی، گفت: موبایل با ارز نیما وارد کشور می‌شود و تلاطم‌های هفته‌های اخیر این بازار به عدم تامین ارز نیما برای واردات موبایل باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه تامین ارز نیمایی برای واردکنندگان موبایل در دو هفته اخیر دشوار شده بود، تصریح کرد: قیمت ارز نیمایی در ۲ هفته اخیر حدود ۱۵ درصد افزایش داشت و همین موضوع بر بازار تاثیر گذاشت.

این فعال صنفی با اشاره به تغییرات در مدیریت بانک مرکزی و تاثیر آن در تامین ارز نیمایی، گفت: بانک مرکزی همواره اعلام می‌کند که ارز نیما موجود است اما در دو هفته گذشته نیما از سوی صرافی‌ها و بانک‌ها تامین نشد و در هفته گذشته نیز نرخ نیما افزایش پیدا کرد و به تبع شاهد افزایش نرخ تلفن همراه در بازار بودیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد: امیدواریم که موبایل مانند گذشته مشمول دریافت ارز نیما شود که بتوان همچنان این کالا با نرخ سابق و در بازار عرضه شود؛ اگر نیما برای واردات موبایل حذف و یا نرخ آن بالاتر برود بدون تردید در قیمت بازار موبایل تاثیر خواهد گذاشت.

بیات در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ آیفون در بازار موبایل در هفته‌ای که گذشت به ۱۰۰ میلیون تومان رسید؟ گفت: بازار برند آیفون در ایران متفاوت است چراکه این برند جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و ارز نیمایی برای واردات آن تخصیص داده نمی‌شود به عبارتی این کالا ممنوعیت در واردات دارد؛ در واقع ورودی برای آیفون وجود ندارد به همین دلیل قیمت آن افزایشی شده است تا زمانی که ثبت سفارش برای واردات این برند وجود نداشته باشد و کالا وارد نشود قیمت آن بالا خواهد ماند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نرخ پرومکس در بازارهای جهانی ۱۲۰۰ دلار است از این‌رو قیمت واقعی آیفون در بازار ایران باید حدود ۵۳ تا ۵۵ میلیون تومان باشد.

وی با بیان اینکه فروشندگان نمی‌دانند که با چه قیمتی می‌توانند کالا را خریداری کنند از این رو از فروش اجتناب می‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد این موضوع تداوم پیدا نکند و با اقداماتی که صنف در دستور کار قرار داده است قیمت‌ها سامان پیدا خواهد کند. قیمت آیفون هیجانی شد امیدواریم که قیمت‌ها به مانند سابق شود و در نهایت قیمت آیفون روی ۵۶ تا ۶۰ میلیون تومان شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران یارانه‌ خاطر نشان کرد: امیدواریم با تصمیماتی که در وزارت صمت گرفته می‌شود و اعطای مجوز برای واردات قیمت آیفون مانند سابق شود وگرنه این احتمال وجود دارد که نرخ آیفون مانند گذشته نباشد.

بیات از افزایش ۱۰ درصدی نرخ برندهای پرطرفدار یعنی شیائومی و سامسونگ خبر داد و افزود: تقاضا چند ماهی است که به دلیل افت توان خرید مردم ریزش پیدا کرده است اما افزایش نرخ موبایل در ۲ هفته اخیر همانگونه که اشاره کردم به تامین نشدن نیما برای واردات موبایل باز می‌گردد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر