|
کدخبر: 277288

توسعه صادرات؛ عبور از محدودیت‌های تجاری

احمدرضا طحانیان - مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

امروز توسعه اقتصاد کشور وابسته به اجرایی شدن سیاست‌های صادرات محور و توسعه همه‌جانبه این مهم در بخش‌های مختلف تولیدی، صنایع بالادستی و ارائه خدمات به متقاضیان داخلی است. طی چهار دهه گذشته توسعه صادرات غیرنفتی و تلاش برای افزایش سهم آن که به یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران مبدل شده است. چرا که تکیه دیرپای اقتصاد ایران به نفت و دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها در مقاطع گوناگون منجر به آسیب‌پذیری اقتصاد کشورمان و محدودیت ابتکار عمل در حوزه اقتصادی شده است. به علاوه بهبود حجم صادرات غیرنفتی به افزایش تولید در بخش‌های مختلف می‌انجامد و به صورت مستقیم بر محیط کسب و کار، کاهش نرخ بیکاری و کنترل بیماری‌های اقتصادی نظیر تورم، جلوگیری از رشد بی‌مهار نقدینگی و گذر از رکودهای اقتصادی و.... اثر می‌گذارد.

احمدرضا-طحانیان

ایران طی سال‌های گذشته تلاش داشته است با برنامه‌ریزی‌های گوناگون وابستگی خود را به صادرات نفت خام کاهش دهد و مجاری دیگری را برای کسب درآمدهای ارزی تعریف کند، آنگونه که برخی از کشورها در این راه قدم گذاشته‌اند و آمارهای تجاری آنان حکایت از پیشرفت در این عرصه دارد. با این وجود بی‌ثباتی سیاست‌های اقتصادی در ایران، کارگزاری دولت در بخش صادرات و واردات و فقدان برنامه‌های راهبردی به منظور بازاریابی بین‌المللی همواره از موانع اصلی در این رابطه بوده است.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی پیش‌زمینه توسعه صادرات است، دستکم امکان برطرف کردن یکی از موانع اصلی در این رابطه یعنی برقراری ارتباط مستقیم میان عرضه‌کنندگان، تولیدکنندگان، صاحبان کالا و تکنولوژی، متقاضیان کالا و خدمات را به صورت مستقیم و با حذف واسطه‌ها فراهم می‌کند. این امر همچنین از طریق ارتباطات جهانی به مرور امکان ارتقاء کیفیت محصولات را فراهم می‌آورد و به پویایی بخش‌های مختلف اقتصادی می‌انجامد. به این ترتیب نمایشگاه‌های تخصصی خلاء موجود در امر بازاریابی را پر کرده و برای تولیدکنندگان این امکان را فراهم می‌آورد که بدون صرف هزینه‌های غیرضروری و سردرگمی در عرضه محصولات اقدام به فروش کالاها و خدمات خود به مشتریان حقیقی کنند.

از دیگر مزایای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توان به نقش آن‌ها در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت‌ها اشاره کرد. به این تعبیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان در قالب نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند منجر به ایجاد روابط عمیق‌تر میان دولت‌ها شود. انتخاب صحیح مشارکت‌کنندگان به منظور حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و کمک گرفتن از سازمان‌های تخصصی مرتبط با صادرات می‌تواند به گسترش برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کمک کند.

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در ایران از یک‌سو و توانمندی‌های موجود در بخش‌های غیرنفتی از طرف دیگر لازم است امکانات هرچه بیشتری برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی کالا و خدمات بسیج شوند و به یقین برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی با رعایت جوانب مطالعاتی و عملی یکی از مسیرهای کارآمد برای افزایش این سهم است.

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان یکی از نهادهایی تجاری و بهبود دهنده کسب و کارها است که طی سال‌های گذشته نقشی فعال و تأثیرگذار در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته است. این شرکت مجری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی گوناگونی بوده است که هریک مخاطبین پر شماری را در سطح داخلی و بین‌المللی به خود جذب کرده است. قرار گرفتن استان اصفهان در مرکز کشور، دارا بودن جذابیت‌های تاریخی و گردشگری، وجود زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی مناسب و خصوصاً استقرار زیرساخت‌های مناسب و نوین در نمایشگاه اصفهان با تمرکز به تأمین حداکثری رفاه مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان سبب شده است که نمایشگاه‌های استان از اقبال عمومی مناسبی برخوردار شوند.

سال گذشته ۲۶ عنوان نمایشگاهی در اصفهان برگزار شد، از این میان حدود ۲۰ نمایشگاه به صورت تخصصی برپا شد که با هدف ارتقاء کیفیت صنعت، تجارت و بازرگانی استان در تقویم نمایشگاهی سالیانه قرار گرفت و میزان رضایت مشارکت‌کنندگان و صاحبان کسب و کارها را به همراه داشت و این همه دقیقاً در شرایطی برگزار شد  که شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم و تبلیغات محیطی همانند سال‌های گذشته امکان‌پذیر نبود.

امیدوارم در سال جاری شاهد برگزاری باکیفیت نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی در سایت نمایشگاه اصفهان باشیم و از این رهگذر امکان جذب بازدیدکنندگان متخصص را از سایر کشورها و با همراهی سایر نهادهای اقتصادی این مهم را محقق کنیم.

نویسنده: احمدرضا طحانیان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها