|
کدخبر: 275714

افزایش چشمگیر صادرات از این بندر کشور

سرپرست ناظر گمرکات استان مازندران از افزایش ۳۴ درصدی صادرات قطعی کالا از طریق گمرک بندر امیرآباد در سال جاری خبر داد.

عسکر نیک‌نفس سرپرست ناظر گمرکات استان مازندران در جریان بازدید خبرنگاران اعلام کرد:‌ منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و گمرک امیرآباد در شرق استان مازندران واقع شده و یکی از بندرهای مهم کشور در صادرات و واردات و ترانزیت کالا به شمار می‌رود.

وی گفت:‌ صادرات ۶ ماهه امسال از طریق گمرکات بندر امیرآباد به میزان ۴۳۰ هزار تن بوده که از نظر وزنی با ۳۴ درصد افزایش همراه بوده اما از نظر ارزش با ۵۵ درصد کاهش همراه شده است.

وی در زمینه ترانزیت  خارجی از این بندر گفت: از نظر وزنی ۸۵ درصد رشد داشته و از نظر ارزشی ۱۲۰ درصد افزایش داشته که ترانزیت خارجی به میزان ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا عمدتا به مقصد روسیه، ترکمنستان و قزاقستان از طریق این بندر ترانزیت شده است.

سرپرست ناظر گمرکات استان مازندران گفت:‌ در مورد کالاهای اساسی واردات امسال ۶۴۴ هزار و ۹۰۸ تن بوده است که از این میزان ۸۱ هزار و ۹۶۶ تن جو و ۱۱۰ هزار و ۶۶۰ تن گندم و ۳۳۰ هزار تن ذرت و همچنین ۱۲۲ هزار تن روغن خام در سال جاری وارد کشور شده است.

نیک‌نفس همچنین گفت:‌ وسعت منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در حال حاضر ۱۰۶۰ هکتار عملیاتی شده و برنامه داریم که ۱۰۶۰ هکتار دیگر از زمین‌های منطقه خریداری و به وسعت منطقه اضافه شود.

وی گفت:‌در حال حاضر روزانه ۷۰۰ کامیون کالا از گمرک بندر امیرآباد خارج می‌شود و به میزان زیادی نیز کامیون حامل کالاهای صادراتی وارد بندر امیرآباد می‌شود.

وی همچنین در زمینه ماندگاری کالا در انبارها گفت:‌ وقتی یک کالایی وارد منطقه ویژه می‌شود تا به گمرک اظهار نشود از آن اطلاع ندارم اما بعد از آن در بیرون از منطقه در انبارهای اختصاصی صاحبان کالا و تحت کلید گمرک کالا ذخیره شده و تشریفات گمرکی در انبارها انجام می‌شود.  در فعالیت‌های امروز بندر امیرآباد از یک طرف محصولات سیمان ایران از مقصد مازندران و شاهرود در بسته‌های یک تنی به مقصد روسیه در حال بارگیری برای صادرات بود و از طرف دیگر محصولات جو دامی و گندم که از طریق کشتی‌های فله‌بر داخل کامیون‌ها بارگیری و باری توزیع در کشور ارسال می‌شد.

نیک‌نفس همچنین در زمینه ترانزیت کالا گفت:‌ در سال جاری ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تن ترانزیت خارجی از طریق امیرآباد انجام شده است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به سابقه گمرک در مازندران اشاره کرد و گفت:‌ اولین گمرک مازندران در منطقه بابلسر یا پیش‌بندر سابق و بارفروش از دوره صفویه راه‌اندازی شده که در آن زمان مراودات با منطقه هشت‌ترخان و بادکوبه روسیه انجام می‌شد و بارها توسط کرجی‌های کوچک جابه‌جا می‌شد که معمولا آهن، سماور و مصنوعات فلزی وارد کشور می‌شد و در مقابل فرآورده‌های تهران، شاهرود شامل گردو، کشمش، خشکبار و همچنین پنبه از بندر گز به روسیه صادر می‌شد. در آن موقع ۵ درصد حقوق گمرکی گرفته می‌شد اما از سال ۱۳۱۸ گمرک نوشهر راه‌اندازی شد و اولین فعالیت تجاری نوشهر از سال ۱۳۱۸ آغاز شد اما بعد از فروپاشی روسیه و استقلال کشورهای حاشیه دریای خزر و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۶ گمرک ساری به گمرکات کشور اضافه شد.

ابتدا فعالیت این گمرک به اسم مسافری و در فرودگاه دشت ناز ساری بود که بعد از آن تبدیل به فرودگاه بین‌المللی شده و واردات، صادرات و ترانزیت از آن آغاز ش.

وی گفت:‌ از سال ۱۳۸۰ بندر امیرآباد در شرق مازندران آماده فعالیت شد و این بندر با کشور ترکمنستان، روسیه و همچنین از طریق جاده با تاجیکستان و قزاقستان و با واسطه ترکمنستان مرتبط می‌شود که در بندر ترکمن‌باشی آکتائو و آخاچ قلعه روسیه در ارتباط است.

به گفته وی، فعالیت تجاری گمرک از سال ۱۳۸۱ زیر نظر گمرک ساری آغاز شد و بعد از آن گمرک امیرآباد با چارت سازمانی مستقل آماده فعالیت شد در حال حاضر ۱۳ اسکله همزمان برای کشتی‌های تا ۶ هزار تن قابلیت تخلیه و بارگیری دارند و ظرفیت اسمی بندر امیرآباد به ۷.۵ میلیون تن در سال می‌رسد.

نیک‌نفس گفت: راه‌های ارتباطی بندر امیرآباد با سایر نقاط کشور از طریق جاده و ریل سراسری است و تا بندرعباس می‌توان از طریق ریل کالاها را جابه‌جا کرد.

گفتنی است در حال حاضر در بندر امیرآباد همچنین خودروهای خارجی از طریق کشتی‌ها وارد بندر شده تا پس از طی مراحل قانونی و گمرکی ترانزیت شوند. این بندر همچنین نقش مهمی در تأمین کالاهای اساسی مانند ذرت، جو دامی و گندم و حتی روغن خوراکی را دارد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر