|
کدخبر: 273167

چرا تجارت ایران با همسایگان افزایش یافت؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: اقدامات دولت سیزدهم با ایجاد تسهیلات در گمرک، شرایط پولی و مالی و توافقنامه‌های اقتصادی منجر به افزایش تجارت با همسایگان شد.

تجارت چرا تجارت ایران با همسایگان افزایش یافت؟

یحیی آل اسحاق در مورد رشد تجارت خارجی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: واقعیت این است که به تجارت با همسایگان و به طور کلی تجارت خارجی در دولت سیزدهم توجه ویژه‌تری شده و دیپلماسی اقتصادی و برنامه‌های وزارت امور خارجه، سخنان رییس جمهوری و مسئولان دولتی در باعض شد موضوع برای واردات و صادرات جایگاه بهتری در نظر گرفته است.

وی افزود: این موضوع را می‌توان در رابطه با عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای، تجارت با کشورهای همسایه، امضای توافقنامه‌های اقتصادی با روسیه و چین، فراهم کردن امکانات فیزیکی، تسهیل شرایط پولی و مالی،‌ تسهیلات گمرکی مشاهده کرد که با توجه ویژه به این شاخصه‌ها، نتایج مثبتی به دست آمده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: مجموع این شرایط آثار مثبتی را نشان می‌دهد که برخلاف همه مشکلات منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای و تحریم‌ها، رشد مناسبی را تجربه کرده‌ایم که این روند جز با دنبال کردن سیاست‌های درست امکانپذیر نبود.

آل اسحاق گفت: ۱۵ کشور همسایه ایران سالانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار کالا را با یکدیگر مبادله می کنند که ایران ظرفیت کافی و استاندارد لازم برای دستیابی به ۳۰۰ میلیارد دلار از این صادرات و واردات را دارد و می تواند به آن دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: روند دستیابی به این هدف در دولت سیزدهم آغاز شده که با ایجاد تسهیلات و مقدمات لازم ادامه دار نیز خواهد شد که نشانه‌های رشد را نیز در تجارت یکسال اخیر شاهد بوده‌ایم و دولت سیزدهم توانست مسیر را در تجارت با همسایگان هموار کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر