|
کدخبر: 264354

تبادلات تجاری ایران و نیجریه به چقدررسید؟

ششمین اجلاس جامع کمیسیون مشترک ایران و نیجریه به میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور هیات هایی از وزارتخانه ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی ۲ کشور ایران و نیجریه آغاز به کار کرد.

تجارت تبادلات تجاری ایران و نیجریه به چقدررسید؟

در این کمیسیون نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه حاضر شدند تا در کمیته‌های تخصصی به گفت‌وگو در مورد بندهای مندرج در تفاهمنامه‌های مشترک میان ۲ کشور بپردازند.

در ابتدای این نشست، سیدمحمد صادق قنادزاده، مدیرکل افریقای سازمان توسعه تجارت ایران ضمن خوش آمدگویی به هیأت‌های حاضر در کمیسیون مشترک، نیجریه را یک شریک مهم تجاری برای جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: متاسفانه با وجود اشتراکات زیاد ۲ کشور و مناسبات سیاسی خوب میان ایران و نیجریه، تبادلات تجاری میان این دو کشور نتوانسته به آنچه مدنظر است، نزدیک شود.

 وی ادامه داد: تبادلات تجاری ایران و نیجریه در سال گذشته ۱۲۵ میلیون دلار بوده است که اصلا تناسبی با اشتراکات و مناسبات سیاسی ندارد.

قنادزاده هدف از تشکیل این کمیسیون بعد از ۸ سال وقفه را ارتقای سطح روابط تجاری دو کشور خواند و افزود: تفاهمنامه‌های زیادی میان ۲ کشور وجود دارد و در این اجلاس نیز چند مورد از جمله تفاهمنامه ایجاد خطوط هوایی و کشتیرانی میان ۲ کشور منعقد می‌شود تا سطح مبادلات تجاری افزایش یابد.

در ادامه این نشست یاکوبو سنتوراکی سلیمان، سفیر نیجریه در ایران نیز با استقبال از افزایش مبادلات تجاری ۲ کشور گفت: نیجریه اماده است تا با انعطاف‌پذیری لازم، هر تفاهمنامه‌ای که به سود این کشور است را با ایران به امضا برساند.

 همچنین مصطفی مکایلا، مدیرکل مناطق وزارت خارجه نیجریه نیز هدف اصلی از برگزاری ششمین اجلاس جامع کمیسیون مشترک ایران و نیجریه را توسعه همکاری‌های تجاری عنوان و تاکید کرد: در سفر ۲ روزه هیأت نیجریه‌ای به تهران، تفاهمنامه هایی منعقد می‌شود که به نفع اقتصاد هر ۲ کشور است و به توسعه روابط تجاری ایران و نیجریه ختم می‌شود.

 ششمین اجلاس جامع کمیسیون مشترک ایران و نیجریه ۱۷ و ۱۸ خرداد در تهران برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر