|
کدخبر: 213730

توضیحات وزیر اقتصاد درباره ذرت های آلوده

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ذرت‌های فاسد در گمرک از ابتدای ورود به کشور آلوده بوده، اما به دلیل ماندگاری زیاد فاسد نشده است و گمرک از توزیع آن در سراسر کشور جلوگیری کرد.

تجارت توضیحات وزیر اقتصاد درباره ذرت های آلوده

«سید احسان خاندوزی» درباره ذرت آلوده در گمرک اظهار کرد: اعداد و ارقامی که به شکل رسمی درباره ذرت فاسد در گمرک اعلام می‌شود حکایت از این دارد که مساله ذرت‌ها از ابتدای واردات، توسط مراجع استاندارد آلوده تشخیص داده شده و گمرک مانع توزیع آن در سراسر کشور شد.

وی با اشاره به نیاز کشور در زمینه واردات ذرت، گفت: در سال‌های اخیر کشور هر ساله به‌طور متوسط نیازمند واردات هشت میلیون تن ذرت بوده است .

خاندوزی بیان‌داشت: از میلیون‌ها تن ذرتی که وارد کشور شد حدود ۱۴۰ هزار تن مربوط به محموله‌های سال‌های ۹۲، ۹۵ ، ۹۷ و ۹۹ از ابتدا مسموم تشخیص داده شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دلیل فرسوده شدن ذرت موجود در گمرکات سراسر کشور بر اثر ماندگاری نبوده، خاطرنشان‌کرد: واردکنندگان ذرت نیز از بخش خصوصی بودند و از اموال دولت منابعی برای این امور تلف نشده است.

وی تاکید کرد: ذرت‌ها با تشخیص مسوولان استاندارد به‌درستی مسموم شناخته شدند و برای رفع و رجوع این ۱۴۰ هزار تن اقدام‌های خوبی نیز انجام گرفته و بیش از ۱۰۳ هزار تن از ذرت‌های آلوده به کشورهای فرستنده مرجوع شده است.

خاندوزی توضیح‌داد: به دو دلیل بخشی از ذرت‌های خریداری شده مسموم هنوز در گمرک باقی مانده است، دلیل نخست به خریدار خارجی بازمی‌گردد؛ از آنجایی که این ذرت‌های آلوده برای بخشی از نیازهای دارویی و الکلی هنوز قابل استفاده هستند و خریدار خارجی برای خرید آنها اعلام آمادگی کرده اما برای دریافت آنها تاخیر داشته است و بنابراین هنوز در گمرک وجود دارد.

وی اضافه‌کرد: بخشی از ذرت‌های فرسوده موجود در گمرک در حال مرجوع شدن است تا به‌طور کل صورت‌مساله ذرت‌های آلوده پاک شود، اما از آنجایی که شاکی خصوصی وجود داشت و مراجع قضایی حکم توقف دادند، آن بخش از کالاها و ذرت‌های مسموم مرجوع نشده است.

به گزارش ایرنا، دادستان کل کشور دهم تیرماه در بازدید از بندر امام خمینی(ره)، از وجود ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد در یکی از انبارها خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدجعفر منتظری» گفت: ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده خارج شده و تاکید شد که بقیه آن نیز در مدت یک ماه از انبار تخلیه شود، زیرا آثار زیان‌باری برای محیط زیست دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر