|
کدخبر: 213696

افزایش قیمت گندم رکورد زد

با افزایش خرید از سوی واردکنندگان در بحبوحه شرایط اقلیمی نامساعد و صعود قیمتهای کود، بهای معاملات گندم در شیکاگو برای نخستین بار در ۹ سال گذشته به بالای هشت دلار در هر بوشل صعود کرد.

این افزایش قیمت هزینه‌های بالای مواد غذایی در سراسر جهان را بالاتر خواهد برد. افزایش تقاضای خرید و کاهش ذخایر باعث شده است معاملات مربوط به انواع دیگر گندم هم افزایش پیدا کند.

بعضی از کشاورزان اکنون در زمان کاشت با خاک خشک و افزایش قیمت های کود مواجه هستند. گندم طولانی‌ترین رشد ماهانه از سال ۲۰۰۷ را طی می کند.

جک اسکوویل، نایب رییس گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد: سفته بازان همچنان درباره تورم صحبت کرده و کالاها را برای تجارت تورم خریداری می کنند.

جدیدترین آمار سازمان ملل متحد حاکی از آن است که قیمتهای مواد غذایی در پی برداشت کمتر محصول و مختل شدن زنجیره تامین به بالاترین رکورد یک دهه اخیر صعود کرده اند.

بهای معاملات گندم خوراکی پاریس در مقطعی به بالاترین حد همه زمانها صعود کرد و گندم بهاره مینیاپولیس به بالاترین قیمت از آوریل سال ۲۰۰۸ رسید. گندم زمستانه قرمز سفت در شیکاگو ۲.۶ درصد افزایش یافت و به ۸.۰۶۵ دلار در هر بوشل رسید که بالاترین قیمت نهایی از ماه مه سال ۲۰۱۴ بود.

خریدار دولتی عربستان سعودی در یک مزایده در تعطیلات آخر هفته گذشته ۱.۳ میلیون تن گندم سفارش داد که تقریبا دو برابر میزان پیش بینی شده بود. بعلاوه مصر کمتر از یک هفته پس از بزرگترین خرید فصل، ۱۸۰ هزار تن گندم روسی خرید.

وزارت کشاورزی آمریکا پس از بسته شدن بازارها در روز دوشنبه، اعلام کرد شرایط گندم زمستانه هفته گذشته افت ملایمی داشت و پایین‌تر از میانگین برآورد شده در نظرسنجی بلومبرگ برای بهبود سه درصدی بود. این وزارتخانه همچنین گزارش کرد برداشت ذرت و سویا کندتر از حد پیش بینی بوده است. میزان ذرت مورد استفاده برای اتانول در سپتامبر ۱.۳ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

ذرت روز دوشنبه در بازار شیکاگو برای پنجمین روز افزایش یافت و دو درصد بالاتر در ۵.۷۹ دلار بسته شد که بالاترین قیمت نهایی از دوم ژوییه بود.

سویا تغییر چندانی نداشت و در ۱۲.۴۸۵ دلار بسته شد. آمریکا برای امسال بزرگترین محصول سویا را پیش بینی کرده است. افزایش قیمت کود در سراسر جهان، چشم انداز کاشت بیشتر سویا در سال آینده را پیش رو قرار داده است و احتمالا بعضی از کشاورزان به جای ذرت، سویای بیشتری خواهند کاشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت موزائیک که بزرگترین تولیدکننده فسفات جهان است، پیش بینی کرد روند صعودی قیمت کود ادامه خواهد داشت.

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر