|
کدخبر: 213101

فرصت سوزی بزرگ صادراتی ایران

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران گفت: نوعی از نارنگی که در شمال کشور تولید می‌شود قابلیت صادرات ندارد و این محصول در روسیه خریدار ندارد. از این‌رو لازم است که وزارت جهاد کشاورزی تغییر واریته این محصول را فراهم کند.

تجارت فرصت سوزی بزرگ صادراتی ایران

صدرالدین نیاورانی در پاسخ به این پرسش که واردات نارنگی از ترکیه به روسیه متوقف شده است آیا می‌توانیم از این فرصت برای تصاحب بازار روسیه استفاده کنیم، افزود: قبضه بازار روسیه مشروط به کنار رفتن و حذف یک رقیب نیست. به بیان دیگر تصاحب بازار مستلزم خالی بودن بازار نیست و باید محصولات بازارپسند آن کشور را تولید کنیم.

به گفته وی، بازار روسیه خواهان نارنگی کینو است. این نارنگی بیشتر در پاکستان تولید می‌شود.

نیاورانی ادامه داد: فرصت‌های این چنینی ممکن است در یک بازه زمانی باعث توسعه صادرات ما شوند اما نمی‌توانند همواره ما را در صدر کشورهای صادرکننده نگه دارند. تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی منسجم در زمینه‌های تولید و بسته‌بندی مرکبات است.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولید محصولات صادرات محور برویم، افزود: نارنگی محلی که در شمال کشور تولید می‌شود قابلیت صادرات ندارد و این محصول در روسیه خریداری ندارد از این‌رو در ابتدا لازم است که وزارت جهاد کشاورزی تغییر واریته این محصول را فراهم کند.

به گفته نیاورانی نارنگی در بندرعباس، جیرفت، بم و مازندارن تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه پرتقال روسیه از مصر تامین می‌شود، گفت: هزینه حمل ونقل این محصول از مصر به روسیه چندین برابر حمل آن از ایران می‌شود. اما در ایران وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای توسعه صادرات و تصاحب بازار روسیه با بخش‌خصوصی همراهی نمی‌کنند.

برنامه‌ای برای صادرات نارنگی نداریم

همچنین در این رابطه مجتبی شادلو، عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: برداشت نارنگی از اواخر شهریور آغاز و در مناطقی تا اوایل آذر ادامه دارد. بیشترین نارنگی تولیدشده در کشور مربوط به نوار خزر ایران و استان مازندارن است

وی در ادامه درباره واریته‌های نارنگی در ایران اظهارکرد: نارنگی بذر ژاپنی (اونشو) بیشتر در کشور تولید می‌شود. همچنین نارنگی یافا در فارس و بندرعباس نیز  تولید می‌شوند. البته این گونه‌ها به فراوانی بذر ژاپنی نیستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه نارنگی ماندگاری زیادی روی درخت و سردخانه‌ها ندارد، تصریح کرد: این محصول باید در بازه زمانی کوتاه مصرف شود. این میوه باید در زمان تولید تعیین تکلیف شود که چه میزان آن صادر و چه میزان آن قرار است در داخل کشور عرضه و مصرف شود.

شادلو بابیان اینکه بیش از نیاز داخلی نارنگی در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: بیش از ۲.۵ برابر مصرف داخلی نارنگی در کشور تولید می‌شود. اما برنامه مشخصی برای صادرات این محصول در کشور نداشتیم و به‌صورت محدود بخشی از تولید خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کردیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم استقبال خرید نارنگی در فصل برداشت، خاطر نشان کرد: بسیاری از باغداران رغبتی به جمع‌آوری محصول نداشتند چراکه هزینه جمع‌آوری و بسته‌بندی زیاد شده است در حال حاضر هزینه جمع‌آوری و بسته‌بندی هر کیلو نارنگی ۴ تا ۵ هزار تومان شده است.

به گفته وی واریته‌های مرغوب فارس و بندرعباس می‌تواند فرصت طلایی صادراتی برای ما ایجاد کند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر