|
کدخبر: 201855

آخرین آمار از قاچاق لوازم خانگی

معاون ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه ۱.۳ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق از طریق ته لنجی وارد کشور می شود، گفت: تولیدات زیرزمینی داخلی را با حک کردن نام برند خارجی، در بانه عرضه می کنند.

مصطفی پورکاظم شایسته، در مورد قاچاق لوازم خانگی اظهار داشت: عمده قاچاق لوازم خانگی از مرزهای جنوب کشور تحت پوشش کالای ته لنجی و ملوانی وارد کشور می‌شود.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: حجم کل کالایی که از طریق ته لنجی و ملوانی وارد کشور می‌شود ۷ میلیارد دلار است که می‌توانیم بگوییم بخش عمده‌ای از لوازم خانگی قاچاق وارد شده به کشور که نزدیک یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود، از مرزهای جنوبی می‌آید. این محصولات تأمین کننده غرب و شمال غرب کشور همچون بانه است.

وی ادامه داد: سال گذشته برای کالاهای تولید داخلی شناسه کد رهگیری را مشخص و اعمال کردیم و در حال حاضر همه کارخانجات و برندها از کد رهگیری و شناسایی استفاده می‌کنند. کاری که باید انجام دهیم این است که با مراجعه به مراکز عمده توزیع و فروش، کالاهای فاقد این دو شاخصه را به عنوان قاچاق توقیف کنیم.

کالاهای قاچاق از جنوب کشور به تهران می‌آیند

شایسته گفت: سال گذشته رویکرد این بود که به سطح بازار برویم اما با توجه به مشکلات در سطح عرضه و بازار، مسیر را تغییر داده و به محل‌های عمده دپو رفتیم و انبارهای بزرگ در مسیر جنوب را که کالاها به صورت شوتی و توپی در انبارها جمع می‌شوند را بررسی کردیم. در همین راستا میزان کشفیات لوازم خانگی قاچاق در سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در آنجا هم متوجه شدیم که کالای قاچاق و غیر قاچاق در این انبارها متفاوت است و حتی کالای داخلی نیز در انبارها وجود دارد. از این رو اهرمی هم برای تفکیک این کالاها گذاشتیم و از سامانه جامع انبارها استفاده کردیم.

وی افزود: بازار امین حضور تهران ویترین کشور است و با توجه به اینکه مرکز تجارت ما تهران است این کالاهای قاچاق از بندر دیلم می‌آیند و در تهران توزیع می‌شوند. همین الان در امین حضور کالای فیک خارجی به وفور وجود دارد. قاچاق لوازم خانگی رتبه اول کشور را در سال ۹۷ دارا بود منتهی با اقداماتی که انجام دادیم، قاچاق این محصول را به رتبه پنجم رساندیم.

ماجرای عرضه تولیدات زیرزمینی داخلی در بانه

شایسته تصریح کرد: از سویی دیگر نیز برخی از برندهای داخلی ما در زیرپله ها تولید می‌شوند و روی محصول برندهای خارجی را حک می‌کنند؛ یعنی کالا در ایران تولید شده اما اسم دو برند کره‌ای روی آنها حک می‌شود.

وی افزود: بخشی از لوازم خانگی دو برند کره‌ای که در بانه توزیع می‌شود در واقع محصول ایرانی هستند که برند خارجی روی آن حک شده است. اگر کد رهگیری را تا مرحله مصرف ببریم این موضوع را هم می‌توانیم مدیریت کنیم.

 

منبع: مهر

ارسال نظر