|
کدخبر: 196713

۴۰۰ میلیون نفر در انتظار تجار ایرانی

البرز رئیس اتاق بازرگانی البرز با این توضیح که تنها با کار بر روی بازارهای هدف کشورهای همسایه جمعیتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی تحت پوشش صادرات ایران قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به اینکه از لحاظ علمی کشورما ظرفیت‌های علمی بالایی برای تولید محصولات جدید دارد، می‌تواند محصولات مورد نیاز این کشورها را تامین کند.

پرهام رضایی روز سه شنبه ۹ شهریور در بازدید هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز از پارک علم و فناوری استان البرز که با حضور رئیس و معاونان پارک برگزار شد، اظهار کرد: این مجموعه جزو مراکز علمی مهم کشور و صاحب افتخارات بیشماری است، به تبع فعالیت آن در البرز افتخار بزرگی برای استان است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان فعال در مجموعه پارک علم و فناوری در بحث تجاری سازی و فروش تولیدات خود نیاز به حمایت دارند، گفت: در موضوع صادرات که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد، به طور مرتب شرکت‌های دانش بنیان و گروه های استارت آپی را تشویق می کنیم که وارد کار شده و بیشتر فعالیت کنند اما متاسفانه چاره ای برای تامین بازار فروش این شرکت‌ها اندیشیده نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با گلایه از اینکه متاسفانه سیاست گذاری‌های دولت در مشورت با بخش خصوصی مانع از پیشرفت در حوزه اقتصادی شده است، افزود: امید است که در دولت سیزدهم رویکرد و نگاه به بخش خصوصی تغییر کرده و اعتماد بیشتری به فعالان بخش خصوصی انجام شود.

وی با اشاره به حضور موثر اعضای اتاق بازرگانی البرز در صندوق پژوهش و فناوری استان به عنوان سهامداران آن تصریح کرد: با توجه به این اتفاق اتاق بازرگانی می تواند نقش مهمی در حمایت از طرح‌ها فناور و پژوهشی داشته باشد.

رضایی با اشاره به وجود بیش از ۴ هزار واحد صنعتی در البرز گفت: خوشبختانه بسیاری از این واحدهای صنعتی فعال هستند و موارد کمی به تعطیلی کشیده شده است و یا با کاهش ظرفیت تولید کار می کند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به ظرفیت واحدهای صنعتی استان البرز به عنوان بازار هدف فعالیت شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: این شرکت‌ها باید ظرفیت‌های خالی صنایع استان را تکمیل کنند، بهترین پایگاه‌ها در حوزه صنایع غذایی، قطعات خودرو و یا صنایع دارویی برای فعالیت دانش بنیان در استان البرز وجود دارد که در مدت زمان کوتاهی سبب رشد سریع اقتصادی استان می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره به وجود بیش از ۱۶۰ برند ملی در البرز توضیح داد: این شرکت‌ها بازار فروش خود را دارند اما گاهی با ایده‌هایی که یک شرکت فناورانه یا تحقیقاتی در اختیار این برندها و دیگر صنایع استان قرار می‌دهد، پیشرفت خوبی در افزایش آمار صادراتی آن حاصل می شود.

وی با این توضیح که تنها با کار بر روی بازارهای هدف کشورهای همسایه جمعیتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی تحت پوشش صادرات ایران قرار می‌گیرد، افزود: با توجه به اینکه از لحاظ علمی کشورما ظرفیت‌های علمی بالایی برای تولید محصولات جدید دارد، می‌تواند محصولات مورد نیاز این کشورها را تامین کند.

رضایی با تاکید بر تمرکز اتاق بازرگانی بر حوزه بین الملل برای میزبانی و اعزام هیات تجاری به خارج از کشور، عنوان کرد: بخش مهمی از گسترش روابط اقتصادی به امور بین الملل وابسته است که با توجه به شیوع کرونا در اتاق بازرگانی البرز سعی کرده ایم که در قالب وبینارهای آنلاین گسترش سطح روابط خارجی را پیش ببریم.

وی با اشاره به نگاه مثبت هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز در بحث پیشبرد اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی بیان کرد: در این قالب می توانیم پروژه ای را تعریف کرده و در قالب آن با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و گروه های پژوهشی- تحقیاتی در بحث تجاری سازی این مجموعه ها گام برداریم.

بازار فروش تولیدات تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی در البرز ایجاد شود

یداله مالمیر نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز هم در این بازدید بیان کرد: تامین بازار فروش تولیدات این طرح ها و پروژه‌ها اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: زمانی که مطالعه و تحقیقی در قالب طرح‌های پژوهشی در بحث تولیدات دارویی انجام می شود با حمایت از این طرح ها می توانیم به یکی از بزرگترین صادرکنندگان داروهای گیاهی در جهان تبدیل شویم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره به اهمیت تجاری سازی طرح های تحیقاتی- پژوهشی افزود: به درستی حامیان مشخصی برای پشتیبانی از این طرح‌ها وجود ندارد تا به شکوفایی کامل برسد ، اتاق بازرگانی وظیفه خود می داند که در این عرصه ورود کند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی برای حمایت از طرح‌های فناورانه باید ارتباط نزدیک تری با پارک علم و فناری داشته باشد و در ابتدای کار با تمرکز بر روی یک تا دو طرح و حمایت از آنها به سمت گسترش سطح همکاری با صاحبان ایده و مبتکران طرح‌های پژوهشی پیش می رود.

ظرفیت‌های پارک علم و فناوری البرز به دانش آموزان شناسانده شود

شادی حاضری عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی استان البرز هم در بازدید هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز از پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه مردم از فعالیت های علمی و پژوهشی انجام شده در این مجموعه اطلاع زیادی ندارند، اظهار کرد: این اطلاع رسانی‌ها باید از سطح مدارس و مراکز دانشگاهی استان شروع شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی که برای برگزاری تورهای گردشگری علمی ویژه دانش آموزان انجام می شود، افزود: در این میان نیاز است که برنامه بازدید از توانمندی‌های پارک علم و فناوری پایه ریزی شود و اتاق بازرگانی البرز می تواند همکاری خوبی در این مورد انجام دهد.

عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به اهمیت انجام برنامه ریزی کوتاه مدت ۶ ماهه در اتاق بازرگانی البرز در قالب همکاری با پارک علم و فناوری بیان کرد: دست بخش خصوصی برای انجام این حمایت‌ها باز است.

وی توضیح داد: فعالان بخش خصوصی اهل کارشکنی نیستند و برخلاف برخی نهادهای دولتی با شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان ایده و طرح های تحقیاتی- پژوهشی به منظور توسعه اقتصادی همسو هستند.

حاضری در ادامه با بیان اینکه بخش مهمی از فعالیت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز بر تقویت اقتصاد در شاخه‌های مختلف هنری متمرکز است، تشریح کرد: در این زمینه حمایت از هر ایده خلاق و کار پژوهشی و تحقیقاتی تاثیر گذار در شکوفایی اقتصاد هنر و رونق کسب و کارهای خرد و متوسط هنری باید اجرایی شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر