|
کدخبر: 186380

مشکل تجارت با افغانستان حل شد

یک مقام مسئول، از حل مشکل تجارت مرزی با افغانستان از مرزهای ماهیرود و دوغارون خبر داد و گفت: طی روزهای گذشته کامیونداران افغانستانی در حال تردد در این دو مرز هستند.

در پی سقوط مرزهای ماهیرود و دوغارون افغاستان توسط طالبان و متواری شدن مسئولان افغانستانی این دو مرز مشترک با ایران، یکشنبه گذشته سازمان راهداری در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که «با توجه به تحولات مرزی به وجود آمده در مرزهای مشترک کشور افغانستان با جمهوری اسلامی ایران و ساقط شدن مدیریت مرزهای جاده‌ای ماهیرود و دوغارون از دولت مرکزی کشور افغانستان خواهشمند است دستور فرمایید اطلاع‌رسانی به تشکل‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان معمول نمایند»

در ادامه این بخشنامه آمده است: «شایان ذکر است با توجه به عدم امکان تردد از مرزهای مذکور، در صورت صدور سند حمل و اعزام ناوگان و سرگردانی رانندگان در مرز مذکور مسئولیت تبعات بعدی با شرکت حمل و نقل صادرکننده سند حمل می‌باشد. خاطرنشان می‌گردد در حال حاضر امکان تردد به افغانستان صرفا از پایانه مرزی میلک و با کسب اطلاع قبلی از وضعیت مرز امکان‌پذیر می‌باشد. »

جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره آخرین وضعیت این پایانه مرزی مشترک گفت: به دلیل بروز مشکلات امنیتی و جهت احتیاط این بخشنامه صادر شد اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده و جریان تجاری بین ایران و افغانستان برقرار شده است.

وی افزود: اگر این بخشنامه صادر شد به دلیل این بود که به غیر از مسائل امنیتی و حفاظت از سلامت رانندگان کامیون، عوامل اجرایی طرف افغانستان، مرزهای ماهیرود و دوغارون را ترک کردند و اطلاع‌رسانی به این دلیل بود که این مشکلات تشدید نشود و صاحبان کالا و کامیون‌داران بیش از این معطل و متضرر نشوند چرا که در این صورت باید حق خواب، توقف و خسارت زیادی پرداخت کنند.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برقراری تجارت مرزی با افغانستان ادامه داد: از زمانی که مرزهای ماهیرود و دوغارون به دست طالبان افتاد نتنها کامیونداران ایرانی پس از چند روز به ایران برگشتند و ممانعتی نداشتند بلکه در حال حاضر مسیر تردد از ایران به افغانستان در این دو مرز باز شده و هم اکنون ماشین به آنجا اعزام می‌شود. البته عمدتا کامیون‌های افغانستانی به این کشور اعزام می‌شود اما بدون مشکل می‌روند و می‌آیند و جریان تجاری برقرار شده است.

هدایتی با بیان اینکه طی روزهای آتی تجارت مرزی ایران و افغانستان به حالت عادی بر می‌گردد، گفت: در هفته آینده بررسی می‌کنیم و اگر تا آن زمان مشکلی برای کامیون‌داران افغانستانی و ایرانی که به این کشور می‌فرستیم پیش نیاید، ممنوعیت تردد ابلاغ شده به طور کلی لغو خواهد شد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر