|
کدخبر: 182838 سهیل فرزین

وزیر پیشین صمت در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

دولت دوازدهم کابینه غرور و تکبر

غضنفری گفت: نابسامانی که امروزه در حوزه تولید و صنعت کشور وجود دارد نیز از به کار گیری سیاست‌های غلط و در نظر نگرفتن نظرات و مشورت نکردن با بخش خصوصی نشات گرفته است.

رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو حمایت از تولید و صنعتگران است که رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را در جامعه به دنبال دارد. رفاه جامعه در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد و توسعه اقتصادی هم در گروی رشد تولید و صادرات است. این مهم نیز فقط با پشتیبانی واقعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محقق می‌شود.

اما زیرساخت‌ها و برنامه‌های تولید در کشور ما تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای امروز کشور است؟ نقاط ضعف و قوت تولیدات صنعتی کشور چیست و برای توسعه اقتصادی کشور در شرایط کنونی چه اقداماتی باید انجام داد.

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سؤالات گفتگویی را با مهدی غضنفری اولین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور پس از ادغام وزارتخانه صنایع و معادن با وزارتخانه بازرگانی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

غضنفری در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه به عقیده من یکی از اصلی‌ترین موانع مهم رشد صنعتی در کشور چالش‌ها و موانع موجود در مسیر کسب‌وکار است، گفت: این موانع در شکل‌های مختلف مانند اعطای مجوزها، امنیت سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی پذیری وضعیت آینده و سودهای نامتعارف بازارهای غیرمولد، خود را نشان می‌دهند. باید در نظر داشت که این موانع از جذابیت تولید و صنعت کشور می‌کاهد.

مهدی-غضنفری

عوامل تاثیرگذار در بهبود تولید و تجارت کشور

وی افزود: در خصوص تجاری‌سازی محصولات صنعتی نیز ظرفیت‌های استفاده نشده فراوانی در کشور وجود دارد. قیمت تمام شده کالا در کشور ما بنا به دلایل متعدد مبالغ بالایی است. فناوری و کیفیت نیز دو عامل اثرگذار بر حوزه تولید و فروش هستند. همچنین بهره‌وری، انگیزش نیروی انسانی، فضای رقابتی، ساده بودن فرآیندهای کسب‌وکار می‌تواند در بهبود تولید و تجارت کشور مؤثر باشد.

عملکرد دولت دوازدهم در حمایت از صنعت

اولین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور در ادامه به عملکرد دولت دوازدهم در حمایت از صنعت و صنعتگران کشور اشاره کرد و گفت: بار اصلی این حمایت بر دوش وزارت صمت بود. متاسفانه این وزارتخانه در طول چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید تعدادی سرپرست و وزیر داشت که طول عمر فعالیت آن‌ها نیز در برخی مواقع کمتر از یک سال بود. به همین دلیل عملکرد دولت در حوزه صنعت و تولید کشور قابل قبول نیست. فعالان بخش خصوصی نیز نسبت به این موضوع گلایه‌های فراوانی دارند. متاسفانه دولت تعامل خوبی با بخش خصوصی نداشت و می‌توان اذعان کرد که دولت فهم درستی از نقش بخش خصوصی در انجام فعالیت‌های اقتصادی نداشت. نابسامانی که امروزه در حوزه تولید و صنعت کشور وجود دارد نیز از به کار گیری سیاست‌های غلط و در نظر نگرفتن نظرات و مشورت نکردن با بخش خصوصی نشات گرفته است.

سیاست‌های ارزی دولت در قبال صادرکنندگان

غضنفری در ادامه به سیاست‌های ارزی دولت در قبال صادرکنندگان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت برخورد خوبی با این فعالان تجاری به عمل نیاورد. دادگاهی کردن صادرکنندگانی اتفاق بسیار ناموجهی بود. دولت باید با روش‌های دیگری به این موضوع ورود می‌کرد تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور وارد کنند. در همین راستا اگر مرکز مبادلات ارزی احیا می‌شد و سیاست‌های آن مرکز به کار گرفته می‌شد صادرکنندگان رغبت بیشتری برای بازگرداندن ارز صادراتی، از خود نشان می‌دادند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم همچنین گفت: به محض ورود آقای همتی به بانک مرکزی از طریق واسطه‌های مختلف تمام اقداماتی که باید صورت می‌گرفت را به دست ایشان رساندم. متاسفانه غرور و جاهلیتی در بدنه دولت وجود داشت که اجازه نمی‌داد سخن کارشناسان را پذیرا باشند و نصیحت دلسوزان را گوش کنند. متاسفانه دولت حس استغنای عجیبی از فهم موضوعات داشت. پس از آنکه سیاست‌های دولت به بن‌بست رسید تحریم‌ها و دیگر مسائل را بهانه مشکلات جامعه عنوان کردند.

وضعیت صنایع های‌تک در کشور

غضنفری در بخش پایانی صحبت‌های به وضعیت صنایع های‌تک اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیای پیشرفته امروزی تکنولوژی‌های صنعتی یک نسل به جلو پیش رفته که به نسل چهارم صنعت معروف است. این نسل یک تکنولوژی کاملاً هوشمند در حوزه تولید است و بسیاری از اتفاقات خط تولید توسط ماشین مدیریت و کنترل می‌شود. متاسفانه ما در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری مناسب و آینده‌نگری صحیحی نداشته‌ایم. متاسفانه چون در دولت تدبیر و امید انباشت سرمایه منفی بود نه تنها درباره صنایع‌ های‌تک و فناوری‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت نگرفت بلکه در حوزه صنایع و تکنولوژی‌های معمولی نیز سرمایه‌گذاری شاخصی مشاهده نشد. بنابراین باید اعتراف کرد که در این زمینه کشور با عقب‌افتادگی جدی روبرو است. امیدوارم دولت بعدی بتواند با همکاری بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد و وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع‌ های‌تک کشور بهبود پیدا کند تا از این طریق شاهد پیشرفت و تعالی این صنایع در کشور باشیم.

ارسال نظر