|
کدخبر: 171878 سهیل فرزین

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تولید داخلی را دریابید؛ صادرات پیشکش!

طیبی گفت: تولیدکنندگان امروزه حتی قادر به تامین نیاز داخلی خود نیز نیستند؛ بنابراین به صادرات فکر هم نمی کنند.

تجارت تولید داخلی را دریابید؛ صادرات پیشکش!

ناگفته پیداست که صادرات کالاهای بی کیفیت موجب از دست رفتن اعتبار صادرکنندگان کشور و همچنین بازارهای هدف صادراتی خواهد شد. تولید محصول با کیفیت موجب توسعه پایدار و تضمین کننده بازار فروش، اشتغالزایی و در نتیجه جهش تولید خواهد بود. بنابراین ضرورت دارد بخش‌ های مختلف تولیدی به مقوله کیفیت به منظور دسترسی به بازارهای جهانی و به دست آوردن بازارهای داخلی بیش از پیش توجه کنند. اما تولیدکنندگان این روزها شرایط خوبی را سپری نمی کنند. برخی از تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و هزینه های جاری خود دچار چالش های متعددی هستند. در این شرایط صادرات کشور نیز با خطر روبرو خواهد شد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با عبود طیبی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خرمشهر ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

طیبی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه سیستم بانکی در قبال صادرکنندگان عملکرد خوبی نداشت و نمی توان نمره قابل قبولی به عملکرد دولت و بانک مرکزی در حمایت از صادرکنندگان داد. نکته بسیار مهمی که گویا از دید مسئولان پنهان مانده بهبود وضعیت تولیدات داخلی است. متاسفانه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها از ثبات قیمتی همراه نیست. گرفتن تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه در گردش نیز با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه است.

عبود-طیبی

وی افزود: برای دریافت وام یک میلیاردی، بانک های استان وثیقه های طلب می کنند که از مخیله انسان دور است. به عنوان مثال سند خانه ای را می خواهند که در شهر خرمشهر مسکن به آن قیمت یافت نمی شود! این سنگ اندازی ها و سخت گیری ها موجب می شود که تولیدکننده عطای دریافت وام را به لقایش ببخشد. متاسفانه بانک ها نرخ سود را به قدری بالا برده اند که تولیدکنندگان در این شرایط اقتصادی که درآمدها به شدت کاهش پیدا کرده است قادر به پرداخت آن نیستند. مجموع این عوامل موجب می شود که تولیدکننده نتواند تولید خود را انجام دهد.

وضعیت سخت تولیدکنندگان در شرایط کنونی

عضو هیئت نمایندگان استان خوزستان در ادامه تصریح کرد: تولیدکنندگان امروزه حتی قادر به تامین نیاز داخلی خود نیز نیستند؛ بنابراین به صادرات فکر هم نمی کنند. کاهش صادرات موجب کاهش ارزآوری به کشور و در نتیجه بروز خلل در چرخه اقتصادی کشور خواهد شد. متاسفانه همتی برای پشتیبانی و مانع زدایی از مسیر فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان در مسئولان و متولیان دیده نمی شود.

طیبی در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری، اظهار داشت: دولت آینده باید نگاه ویژه ای به وضعیت معیشت مردم داشته باشد. میزان یارانه نقدی از زمان تصویب تا کنون هیچ تغییری نکرده اما هزینه زندگی مردم چند ده برابر شده است. دولت و مجلس وقت با همکاری یکدیگر پرداخت یارانه انرژی را تصویب کردند اما این یارانه به کجا رفته است؟ امروزه شخص من در هر دوره میلیون ها تومان پول آب، برق و گاز پرداخت می کنم اما دریغ از کوچکترین حمایت یا یارانه ای که از سمت دولت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

گناه تولیدکننده چیست؟

وی با بیان اینکه گناه تولیدکننده چیست که در این شرایط باید فعالیت کند، گفت: بعد از گذشت ده ها سال از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق خرمشهر همچنان شهری جنگ زده است. در چنین شرایطی که محدویت ها در این شهر به شدت بیداد می کند حدود ۷۰نفر به طور مستقیم از محل کارخانه تولیدی بنده کسب درآمد می کنند. تعداد نفراتی که به طور غیر مستقیم از کارخانه تولیدی من که کارخانه تولید الکل است منتفع می شوند حدود ۵۰۰ نفر می شوند. حال دولت چرا در دوران شیوع ویروس کرونا به جای حمایت و پیشتبانی از تولیدکنندگان الکل و افزایش تولید داخلی الکل را کشورهای دیگر وارد کرد و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های تولید الکل را به هند فروخت؟

این فعال تجاری کشور همچنین گفت: ما از دولت جدید استدعا داریم که به داد مردم برسند. چرا تعداد دوره گردان و زباله گردان روز به روز افزایش پیدا می کند؟ چرا سرقت و جنایت در جامعه امروزی زیاد شده است؟ وقتی مردم در تامین معاش اولیه زندگی خود دچار مشکل باشند ناگریز هستند یا زباله گردی کنند یا دست به دزدی بزنند. امروزه کارگاه ها و کارگاه های متعددی یکی پس از دیگری از چرخه تولید حذف می شوند و تمام کارکنان آن ها با بیکاری مواجه می شوند. وقتی کارخانه های بزرگ و صاحب نامی مانند ارج، آزمایش، روغن قو و.... که بازارهای هدف صادراتی بزرگی داشتند توان ادامه کار را نداشته و تعطیل شدند چگونه می توان انتظار داشت که کارخانه ها و کارگاه های کوچک تولیدی کشور یارای ادامه فعالیت داشته باشند.

طیبی در پایان اظهار داشت: صنعتگران و تولیدکنندگان شرایط خوبی را سپری نمی کنند و متاسفانه تمام این مشکلات از دید مسئولان پنهان مانده و گویا کسی هم در صدد حل این مشکلات نیست. از طرفی تا مشکلات تولید در کشور حل نشوند نمی توان به صادرات پایدار و توسعه تجارت خارجی کشور چشم امید داشت. امیدواریم که دولت آینده با شناخت کامل از مشکلات و چالش های پیرامون صنعتگران و تولیدکنندگان کشور نسبت به رفع آنها اقدام کنند تا تولیدکنندگان نیز با تمام قوای خود اقدام به تولیدات با کیفیت و درخور شان نام جمهوری اسلامی ایران به منظور صادرات به کشورهای هدف صادراتی کنند.

ارسال نظر