|
کدخبر: 172291

تجارت و مالیات بین المللی - انواع عوارض گمرکی

تجارت جهانی به دلیل جهانی شدن و پیشرفت علوم الکترونیکی و ارتباطی به سرعت در حال تغییر و تحول است و به این دلیل کل سیطره جهان خاکی را تحت اقتصاد جهانی قرار داده است.

تجارت تجارت و مالیات بین المللی - انواع عوارض گمرکی

مزایای اقتصاد جهانی تضمین می کند که علی رغم وضعیت های مختلف توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف ، فناوری و محصولات در سراسر کشورها قابل دسترسی هستند. این امر کشورها را قادر می سازد تا به طور خاص در تجارت تخصص داشته و از بازارهای جهانی مشارکت و بهره مند شوند ، در نتیجه ی امرمی توانند از استفاده از منابع ، نیروی کار و یا هر مزیت تولیدی که برخوردار هستند بهره مند شوند.

جهانی سازی همچنین باعث ایجاد شرکتهای چند ملیتی شده است که در سطح جهان فعالیت می کنند و می توانند از راه اندازی تولید در هرجایی که ارزان تر است ، بعنوان اهرم استفاده کنند و کالاهای موجود خود را در کشورهای به بازار عرضه کنند.

وقتی کشورها بازارهای داخلی و صنایع داخلی دارند ، نمی توان آنها را بدون کنترل نظارتی در بازار جهانی کالا باز گذاشت. صنایع داخلی باید برای مقابله با رقابت؛ محافظت و حمایت شوند و برای اطمینان از عدم دامپینگ ، بازارها باید تنظیم شوند. علاوه بر این ، کشورها باید مراقب کاهش منابع طبیعی خود باشند و جنبه های قیمت گذاری و مالی تجارت بین المللی مربوط به کشورشان را کنترل کنند.

همه کشورها از طریق قوانین تجارت ، تعرفه ها و مالیات که حقوق واردات و صادرات نامیده می شود ، بر تجارت بین المللی نظارت دارند. این مهم باعث می شود که اقدامات تجاری ایمن تر ، منصفانه و توام با اخلاق حرفه ای باشد. تعرفه ها تحت تأثیر چشم اندازهای سیاسی و اقتصادی و مالی دولت ها و همچنین روابط دو جانبه این کشور با کشور شریک دیگر قرار دارد.

WTO در تلاش است تا بازارهای جهانی را به راحتی در دسترس همگان قرار دهد و در صدد است تا با همه کشورهای عضو مذاکره کند. سازمان تجارت جهانی در دور اروگوئه موفق شد تعهداتی را از کشورها برای کاهش تعرفه ها و رساندن آنها به سطح پایه که در کشورهای عضو به صورت استاندارد باقی مانده است ، ایجاد کند ، در حالی که دور دوحه DOHA پیرامون دسترسی به بازار کشاورزی و تعرفه های حاصل از آن بوده است.

انواع حقوق گمرکی

همه کشورها برنامه تعرفه ها را سالانه حفظ و منتشر می کنند و این موارد در WTO و به طور کلی مطابق با تعرفه های جامعه بین المللی ثبت می شوند. نرخ عوارض تحت تعرفه منتشر شده را نرخهای محدود یا حقوق گمرکی اساسی می نامند.

نرخ های اعمال شده یا حقوق گمرکی اساسی

نرخ های اعمال شده نرخ موثر عوارض گمرک در دوره یا زمان خاص واردات است. به طور کلی روند این است که نرخ های اعمال شده را با همان برنامه یا پایین تر از تعرفه برنامه نگه دارند. کشورها معمولاً بیشتر از برنامه زمانبندی دریافت نمی کنند.

کاربرد عوارض

معمولاً عوارض گمرکی به عنوان یک درصد تعیین شده در برابر ارزش محموله تعیین می شود. این مقدار درصد اطمینان می دهد که با نوسان قیمت ها در بازار بین المللی ، مولفه عوارض به طور خودکار تنظیم می شود.

اما علاوه بر عوارض گمرکی پایه ، عوارض اضافی از نظر ارزش ثابت به ازای هر تن یا مقدار واحد بعنوان عوارض خاص یا  ویژه نیز برای اهداف مختلفی اعمال می شود که برای کنترل و ایجاد تعادل در واردات یا صادرات یا در برخی مواقع برای افزایش درآمد و سایر موارد دیگر اهداف مربوط به موقعیت های بین المللی و همچنین ملی کاربرد دارند.

دولتها همچنین عوارض خاص و موقت را به عنوان درصدی بیش از عوارض مشتری با هدف خاص و برای مدت زمان مشخص اخذ می کنند. همچنین این امر می تواند فقط در دسته های خاص قابل اجرا باشد.تعرفه ها می توانند بر اساس درآمدزایی ، چشم انداز منع یا حمایت سیاست نظارتی مقامات را مشخص نمایند. همچنین می تواند در وضعیت( اقدام متقابل) و براساس پیمان تجاری دو جانبه یا خاص با سایر کشورها باشد.کلیه عوارض وارداتی و صادراتی توسط مقامات گمرکی از طریق شعبه های مستقر در هر بندر ورودی کشور ارزیابی و اخذ می شود.

تجارت و مالیات بین المللی - انواع عوارض گمرکی

دکتر اسماعیل شاهسوندی - عضو هیات علمی دانشگاه

ارسال نظر