|
کدخبر: 161113 سهیل فرزین

کارشناس حوزه رمزارزها و تجارت الکترونیک در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

آینده تجارت الکترونیک در کشور

امید علوی گفت: سیستم‌های سنتی پرداخت باید کنار بروند و جای خود را به خدمات شفاف و امنی همچون بلاکچین‌ها و رمزارزها بدهند.

تجارت آینده تجارت الکترونیک در کشور

شمار زیادی از مردم و سهامداران به‌سراغ خرید بیت‌کوین رفته‌اند. برخی از کارشناسان و مردم بر این باورند که سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال مخصوصاً بیت‌کوین هیچ امنیت و اطمینان‌خاطری ندارد. از طرفی رمزارزها فرصت‌هایی را برای ما به وجود می‌آورند. این حوزه چه چالش‌ها و فرصت‌های تجاری‌ای به همراه دارد؟ در همین رابطه با امید علوی، کارشناس حوزه رمزارزها و تجارت الکترونیک به گفتگو نشستیم.

استفاده از ظرفیت رمزارزها در کشور

امید علوی اظهار داشت: «این موضوع را از چند جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی از این جنبه‌ها پروژه‌هایی است که ما با توجه به بحث بلاکچین و رمزارزها و ظرفیت خوب آنها در ایران می‌توانیم تعریف کنیم. امروزه به وسیله توکنایز کردن بسیاری از پروژه‌های بزرگ مانند طرح‌های نیروگاهی و عمرانی وسیع را می‌توانیم به راحتی انجام دهیم و بدون محدودیت در انتقال و جابجایی پول، سرمایه‌گذار خارجی را جذب این پروژه‌ها کنیم. همچنین می‌توانیم با استفاده از زیرساخت‌های رمزارزها این سرمایه‌گذاری‌ها را در قالب ico و ipo به راحتی جذب کنیم و سرمایه‌گذاران نیز از این طریق به دور از تحریم‌ها بتوانند از منفعت این پروژه‌ها سود ببرند».

امید علوی

وی افزود: «بخش دیگر به فری‌لنسرها و کسانی مربوط می‌شود که در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند. در خارج از کشور شرکت‌هایی هستند که با این‌ها همکاری می‌کنند. به طور قطع بزرگ‌ترین چالشی که در این میان وجود دارد موضوع پرداخت‌هاست. استفاده از رمزارزها به این موضوع سرعت می‌بخشد. ما اکنون شاهد هستیم اکثر کسانی که کار فریلنسری انجام می‌دهند پرداخت خود را از طریق رمزارزها و به صورت بیت‌کوین، اتریوم یا تتر انجام می‌دهند که بسیار سریع، مطمئن و راحت است. البته برخی خدمات هستند که ما از خارج از کشور دریافت می‌کنیم. بزرگ‌ترین چالش ما در این خصوص نیز بحث پرداخت است. در اینجا هم رمزارزها به کمک ما می‌آیند و ما می‌توانیم به راحتی پرداخت موردنیاز را انجام و خدمات موردنظر را بدون درگیری با چالش‌هایی مانند سوئیفت، ویزاکارت و تحریم‌ها دریافت کنیم. امروزه بسیاری از مرچنت‌ها و درگاه‌های پرداخت، رمزارزی هستند که ما می‌توانیم با استفاده از آنها بسیاری از سایت‌های داخلی و خارجی خرید با رمزارز انجام دهیم».

روند تجارت الکترونیک در آینده

علوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آینده تجارت الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: «فناوری در ۲۰ سال گذشته در ایران و جهان با سرعت بالایی پیشرفت کرده است. امروزه تحولاتی مانند تحولی که تسلا در خودروسازی ایجاد کرده است، تحولی که اینترنت و صفحات اجتماعی و سوشال‌مدیا در زندگی ما ایجاد کرده و همچنین تاثیری که اینترنت اشیا بر سبک زندگی انسان‌ها داشته است، رخ داده‌اند. به عقیده من در تمام این سال‌ها جای خالی دو چیز احساس می‌شده و آن بحث ذخیره‌سازی اطلاعات و جابجایی ارزش بوده است. امروزه بحث حریم خصوصی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در شرایط کنونی شاهد این موضوع هستیم که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل و آمازون به وضوح حریم خصوصی افراد را نقض می‌کنند. با آنلاین‌تر شدن سبک زندگی مردم این موضوع در میان آنها از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. بلاکچین راهکاری است که در این حوزه محصولات زیادی را از آن شاهد خواهیم بود. به عقیده من با اینکه رمزارزها تنها گوشه‌ای از بلاکچین هستند اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند چرا که بحث تحول نظام پرداخت و ذخیره ارزش موجب خواهد شد که در دنیا، فناوری با سرعت به حرکت خود ادامه دهد».

این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک همچنین گفت: «محدودیت‌های پرداخت و جابجایی ارزش، حرکت فناوری در دنیا را کند کرده است. در همین راستا سیستم‌های سنتی باید کنار بروند و جای خود را به خدمات شفاف و امنی همچون بلاکچین‌ها و رمزارزها بدهند. از آنجا که ما درگیر تحریم‌ها هستیم ظرفیت بیشتری برای استفاده از رمزارزها نسبت به دیگر کشورها داریم. این موضوع می‌تواند نقطه‌قوتی برای رشد هر چه سریع‌تر این فناوری در ایران باشد».

علوی افزود: «در بحث بلاکچین نیز همواره دغدغه‌های فراوانی پیرامون موضوع شفافیت وجود داشته است. این نکته را باید در نظر داشت که حکومت و حاکمیت تا سقف مشخصی از شفافیت استقبال می‌کند. به عقیده من ۱۰ سال آینده دهه‌ای خواهد بود که دولت‌ها کارمند واقعی مردم خواهند بود و مردم از حالت برده دولت بودن خارج خواهند شد. بیت‌کوین سلطه پول به خصوص دلار را در دنیا کاهش خواهد داد. سابق بر این سلطه پول در دست دولت‌ها بود و با شروع به کار رمزارزها این سلطه از دولت‌ها گرفته خواهد شد. دولت‌ها برای تامین اعتبار و حفظ ارزش پول خود مجبور خواهند بود که به مردم خدمات بهتر و شایسته‌تری ارائه کنند. حتی مردم می‌توانند به دولت‌ها فشار بیاورند تا در سیستم‌های پولی و بانکی خود شفافیت بیشتری داشته باشند. اکنون بانک‌های مرکزی در تمام دنیا هر زمان که با چالش روبرو می‌شوند اقدام به چاپ پول می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که مردم متضرر شوند».

امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها

وی گفت: «در بازارهای مختلفی مانند بورس، طلا و سکه هم امنیت کاملی وجود ندارد. البته من مردم را به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها تشویق نمی‌کنم چرا که این حوزه کاملاً تخصصی است و مردم برای ورود به این بخش باید دانش و آگاهی کافی را داشته باشند. خطای دولت جایی است که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در حوزه خاص تشویق می‌کند. امروز سرمایه‌گذار بسیار آشفته است و از طرفی نقدینگی نیز بسیار سیال است. بنابراین کافی است که سرمایه‌گذار هدف خود برای سرمایه‌گذاری را پیدا کند. هدف سرمایه‌گذار حفظ ارزش دارایی خود است. سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را محل امن و با ارزشی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. حال اگر حاکمیت درصدد است که از این موقعیت استفاده کافی را ببرد باید با قانون‌گذاری صحیح، نگاه عمیق و کارشناسی، عدم برخورد سلبی و استفاده از تجربیات گذشته به این مهم دست پیدا کند».

علوی همچنین گفت: «برخورد سلبی باعث می‌شود از منافع رمزارزها دور بمانیم و به امید مردم ضربه بزنیم و فرصت‌ها را از دست بدهیم. در این صورت در چند سال آینده که قیمت بیت کوین به ۲۰۰ هزار دلار رسید حسرت خواهیم خورد. زمانی که بیت کوین ۴ هزار دلار بود ما قیمت برق را صادراتی کردیم و اجازه استخراج ندادیم. کشورهایی موفق شدند که با قانون‌گذاری صحیح و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاران خود فعالیت آنها را تسهیل کردند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها