|
کدخبر: 149588

ظرفیت بزرگ بخش خصوصی در دور زدن تحریم ها

محمدرضا صفا - رییس اتاق بازرگانی بندرعباس

سیاست های ارزی بانک مرکزی و عدم ثبات در این سیاست ها موجب نابودی کامل صادرکنندگان معتبر کشور شده است. اغلب بخشنامه های خلق الساعه ای که توسط بانک مرکزی صادر می شود با برنامه ریزی های صادرکنندگان تداخل دارد که این موضوع مشکلات و چالش های فراوانی را برای این فعالان تجاری به وجود می آورد.  متاسفانه بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل های غیرکارشناسی و عدم بهره وری از مشاوره ها و نظرات پارلمان بخش خصوصی موجب شده تا صادرکنندگانی که دارای رتبه و سابقه درخشان در عرصه صادرات هستند نسبت به این عرصه و امر تجارت دلسرد شوند.

محمدرضاـصفا

بخش خصوصی واقعی این توان را دارد که در صورت اجازه عمل داشتن، به راحتی تحریم ها را دور بزند و ارز و کالای مورد نیاز خود و کشور را وارد کند. اما سوالی که پیش می آید این است که در این شرایط که خود دولت نمی تواند ارز صادراتی خود را به صورت قانونی وارد کشور کند، چگونه توقع دارد بخش خصوصی ارز حاصل از صادرات خود را از مجاری قانونی و ظرف مدت مشخص وارد کشور کند؟

بانک مرکزی با بستن دست و پای صادرکنندگان موجب از بین رفتن فرصت های صادراتی شده است.

بازارهای صادراتی با زحمت فراوان به دست می آیند ولی به راحتی و تنها با سیاست های اشتباه بانک مرکزی از دست می روند.  بنابراین بانک مرکزی باید به صادرکننده و بخش خصوصی واقعی اعتماد داشته باشد. بازار را به این فعالان اقتصادی و تجاری واگذار کند و اجازه دهد که روش واردات در برابر صادرات ادامه داشته باشد تا بخش خصوصی با ارز حاصل از صادرات خود کالاهای مورد نیازش را وارد کند.

 بانک مرکزی بارها ثمره اعتماد به بخش خصوصی را ملاحظه‌ کرده است و به این نکته دست یافته که اعتماد به بخش خصوصی موجب رونق بازار و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی می شود. هموار کردن مسیر برای صادرات موجب افزایش رقابت میان صادرکنندگان و بالا رفتن کیفیت در تولیدات داخلی نیز خواهد شد.

نویسنده: محمدرضا صفا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها