|
کدخبر: 150401

رشد چشمگیر صادرات ایران به منطقه اوراسیا

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: طی ۱۵ ماه اخیر مجموع صادرات ایران به منطقه اوراسیا با ۸۲ درصد افزایش به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

تجارت رشد چشمگیر صادرات ایران به منطقه اوراسیا

مهدی میراشرفی امروز در همایش اقتصادی ایران و اوراسیا با اشاره به اهمیت تجارت گفت: در سال ۲۰۱۹ مجموع کل تولید ناخالص ملی کشورهای دنیا ۷۸ هزار میلیارد دلار است که از مجموع این رقم ۲۴ هزار میلیارد دلار حجم صادرات دنیا است و بیش از ۴۸ هزار میلیارد دلار حجم واردات دنیا بوده است که نسبت به ۷۸ هزار میلیارد دلار کل تولید ناخالص ملی کشورها در دنیا یعنی بیش از نیمی از آنچه که در دنیا تولید می شود در فرآیند تجارت قرار می گیرد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: این موضوع به شدت حائز اهمیت است زیرا اگر کشوری چنانچه دارای ذخایر و منابع خدادای نباشد و فقط مسیر فرآیند تجارت قرار گیرد آن کشور می تواند منتفع باشد و لذا این موضوع بسیار مهم است و ما باید یک اهمیت ویژه ای باید در قرن بیست و یکم به درک از تجارت بین الملل داشته باشیم و بتوانیم از موافقتنامه‌ای که در آن اکنون بصورت موقت عضو هستم بهره بگیریم.

قرن ۲۱ تبدیل به قرن آسیا شده است

معاون وزیر اقتصاد در مورد بحث اهمیت آسیا و اوراسیا اظهار داشت: پس از تحولات انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم بیشترین بهره را اروپا برد و در قرن بیستم با دو جنگی که در اراپا اتفاق افتاد، آمریکا بیشترین نفع را از قرن بیستم برد و قرن بیست و یکم به اذغان تمامی صاحب نظران اقتصاد رشد و توسعه قرن آسیا است. در ۲۰ ساله ای که از قرن بیست و یکم گذشته به طور کامل این موضوع به منصه ظهور رسیده است. چنانکه در سه نوع بندری که در دنیا وجود دارد که بیش از نود درصد حمل و نقل ۲۴ هزار میلیارد دلاری جهان را انجام می دهند، ۱۰ بندر بزرگ دنیا در حال حاضر اکنون در آسیا واقع شده است.

وی تصریح کرد: این امر مبین آن است که این پیش بینی که قرن بیست و یکم قرن آسیاست در ۲۰ سال اول به منصه ظهور رسیده و اولین کشور صادر کننده دنیا با ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد دلار، چین است.

وی اظهار داشت: شانگهای در آن ۱۰ بنادر اولین بندر بزرگ دنیا و سنگاپور به عنوانی یک کشور و جبل علی در منطقه خلیج فارس جزء ۱۰ بندر بزرگ دنیا به شمار می روند و در واقع نتردام هلند در رده های بعد از ۱۰ دنیا هستند؛ بنابراین این موضوع برای اینکه ما در منطقه آسیا و اوراسیا بیشتر به موضوع تجارت پی ببریم حائز اهمیت است.

مرکز ثقل ثروت دنیا در حال انتقال به اطراف چین است

میراشرفی گفت: موضوع دیگر اینکه بنیاد مکنزی در سال گذشته تحقیقی انجام داد که براساس آن مرکز ثقل ثروت دنیا از وال استریت در حال مهاجرت کردن به آسیا و خصوصا اطراف چین است؛ این در حالی است که منطقه اوراسیا در کنار غول بزرگ تولیدی دنیا واقع شده است.

وی با اشاره به کشورهای محصور در خشکی اطراف ایران و اوراسیا گفت: این کشورها اطراف اوراسیا و ایران هستند ولذا اگرچنانچه فقط به بحث مواهب تجارت برسیم به اندازه منابع و ذخایر این ۵ کشور اوراسیا می توانیم دست یابیم زیرا دو کریدور در کشور شکل گرفته که کریدور شرق به غرب شانگهای را به قلب اروپا متصل می کند و کریدور شمال به جنوب سن پطرزبورگ را به بمبئی وصل می کند و تنها منطقه ای که در دنیا این دو کریدور مواصلاتی در آن تقاطع می یابند منطقه ایران و اوراسیا است و لذا می توان گفت که خداوند نمی خواهد تنها که یک مرتبه به این منطقه فرصت و مواهب بدهد و مدام فرصت و مواهب می دهد و انشاء الله ما هم تعهد نکرده باشیم که یکی پس از دیگری اینها را بسوزانیم و امیداوریم که بتوانیم از مواهب بهره مند شویم.

معاون وزیر اقتصاد اظهار با اشاره به موضوعات گمرک اظهار داشت: سازمان جهانی گمرک یک تحقیقی در طی ۴ سال در کمیته دائمی سازمان انجام داد و ۷ توصیه به گمرکات دنیا داشت که در صورتی که این کارها را انجام دهید در آستانه انقلاب چهارم صنعتی می توانید تاب آوری خود را افزایش دهید.

وی بیان داشت: سازمان جهانی گمرک یکی از سازمان‌های پیش رو است و در بحث تسهیل تجارت توسعه های بسیار موثر و کلیدی دارد که به چند مورد آن اشاره می کنیم.

میر اشرفی اظهار داشت: در این توصیه های اشاره می شود که در قرن بیست و یکم کسی از منزل خارج نمی شود مگر به قصد تفریح، یعنی خدمات مجازی و هوشمند می شوند و در بحث گمرک توصیه می شود که با استفاده از هوش مصنوعی و داده کاوی، اطلاعات بین همه گمرکات دنیا رد و بدل شود و کالا یک بار در دنیا اظهار شود و لذا در این دیتا کالاهای پرریسک تشخیص داده شود و مرزها و گمرکات در قرن بیست و یکم محل عبور هستند و نه محل ایستایی و تخلیه کالا و برای این موضوع باید از هوش مصنوعی و استفاده از اینترنت اشیا در خصوص ردیابی استفاده کرد.

وی در ادامه به استفاده به یک سری از امکانات نوین اشاره کرد و گفت: سازمان جهانی گمرک اشاره می کند که باید کنترل های ملموس و مزاحم را به غیر ملموس و غیر مزاحم تبدیل کرد.

میر اشرفی اظهار داشت: در ۱۵ ماه اخیر یک و نیم میلیارد دلار به منطقه اوراسیا صادرات داشته ایم و بر این اساس رشد صادرات ما به منطقه اوراسیا ۸۲ درصد بوده است، ضمن اینکه سه میلیارد دلار واردات از این منطقه به کشور داشته ایم که ۱۶ درصد کاهش داشته است.

منبع: فارس

ارسال نظر