|
کدخبر: 145624

به این کالا‌ها حقوق ورودی گمرک تعلق می گیرد

در این خبر با مفهوم و چگونگی اخذ حقوق ورودی در گمرک آشنا می‌شوید.

حقوق ورودی کالا به این معنی است که وارد کننده کالا‌ها باید درصدی از ارزش کل کالا‌ها را به اداره گمرک آن کشور به عنوان حقوق ورودی پرداخت کند تا اجازه ورود کالا‌ها به خاک آن کشور صادر شود.

در واقع این حقوق یا به عبارت بهتر درآمد به خزانه واریز می شود و از جمله درآمد‌های کشورها به حساب می‌آید که میزان آن در هر کشور و برای هر کالا متفاوت است.

البته روش تعیین روش اخذ حقوق ورودی بر اساس سیاست‌های هر کشور متفاوت است. یکی از معیارهای تعیین میزان حقوق ورودی تولید کالا‌ی مورد نظر در کشور وارد کننده است.

معمولا برای حمایت از کالا‌ی ساخت داخل میزان حقوق ورودی آن کالا‌ها را بالا می برند تا کالا‌های تولید داخل کشور در اولویت مصرف قرار بگیرد یا در صورت عدم تولید کالا‌ها میزان حقوق ورودی آن را کم کرده تا قیمت آن محصول در کشور کنترل شود.

حقوق ورودی در بند ح ماده ۱ قانون امور گمرکی تعریف شده که شامل دو بخش است: حقوق گمرکی (که برای همه کالا‌ها ۴% است و توسط مجلس تعیین شده) و سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می‌شود.

حقوق-ورودی

حقوق ورودی و هزینه‌های انجام خدمات بدون توجه به نو یا مستعمل بودن کالا به ترتیب به وسیله گمرک یا اشخاص ارائه‌دهنده خدمت به پول رایج ملی وصول می‌شود.

مالیات‌ها و عوارض دیگر از جمله ۹ درصد از مالیات ارزش افزوده، ۴ درصد از کالا‌های فرهنگی، یک درصد از مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی (حقوق ورودی) به عنوان عوارض هلال احمر نیز از واردات انواع کالا‌ها و به تناسب نوع و حجم کالا دریافت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر