|
کدخبر: 131513 سهیل فرزین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

نمره غیرقابل قبول بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان

غلامرضا مرحبا گفت: باید اذعان داشت بعضی از تصمیم گیری ها و بخشنامه هایی که تویط بانک مرکزی صادر شده کارساز نبوده و برای حل یک مشکل مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.

تجارت نمره غیرقابل قبول بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان

اخذ سیاست ها و تصمیماتی که مسیر صادرات و فعالیت صادرکنندگان کشور را تسهیل کند مهره اصلی در ارتقای صادرات کشور و به تبع آن بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم است. بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار اصلی این حوزه امروزه با مشکل و چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کند که اعمال تحریم های ظالمانه در حال حاضر بزرگترین این چالش ها است. اما صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بر این باورند که تحریم ها یک سوی مسئله است و در طرف دیگر برخی سیاست های بانک مرکزی بدون ارتباط با تحریم ها، نوعی خود تحریمی است.

مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار اصلی کشور و نقش حمایتی که در ذات خود دارد همواره در تلاش بوده تا مسیر صادرات کشور را تسهیل و موانع موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان کشور را رفع بکند.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده که در ادامه مشروح این گفت و گو را مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

مرحبا در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: به عقیده من بعضی از سیاست هایی که در حال حاضر بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان اتخاذ کرده است (با در نظر گرفتن شرایط تحریم و کاهش درآمدهای ارزی کشور) به خودی خود عامل تشدید نابسامانی در بازار ارز و ترغیب صادرکنندگان به بانگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کشور شده است.

غلامرضا-مرحبا

وی افزود: برخی از این بخشنامه ها و سیاست ها صادرکنندگان را ملزم کرده که برای رفع تعهد ارزی خود ۲۰ درصد از حجم صادرات خود را به‌ صورت اسکناس به بانک‌های عامل تحویل دهند. همین عامل یک چالش بسیار بزرگ در مسیر صادرکنندگان و صادرات کشور است. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که این امر موجب ایجاد تقاضای کاذب در بازار خواهد شد. مواردی از این دست در سیاست‌گذاری‌های دولت و بانک مرکزی کم نیست. البته من اطلاع دارم که هم در جلسات سران قوا و هم در جلساتی که بین رئیس مجلس و رئیس بانک مرکزی و وزرای اقتصادی وجود داشته است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده که ما نیز به این تصمیمات امیدواریم. زیرا بر اساس این تصمیمات اقدامات خجسته و خوبی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

حل یک مشکل یا ایجاد چند مشکل؟

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه من نمره قبولی به سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی نمی دهم، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه بانک مرکزی اقدامات بسیار خوبی در برخی مواقع انجام داده و از طرفی فشار وارده بر بانک مرکزی و دولت به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور را نیز درک می‌کنیم اما باید اذعان داشت بعضی از تصمیم گیری ها و بخشنامه هایی که صادر شده کارساز نبوده و برای حل یک مشکل مشکلات دیگری را ایجاد کرده است که امیدوار هستیم با مجموعه اقداماتی که در حال انجام شدن هستند حداقل بخشی از این سیاست‌ها و تصمیمات اصلاح شود و صادرکننده ما با میل و رغبت ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند.

مرحبا در ادامه افزود: مجلس و کمیسیون اقتصادی نیز برای رفع مشکلات و چالش‌های صادرکنندگان برنامه های ویژه و خاصی دارد و در همین راستا رئیس مجلس نشست‌هایی را با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت ترتیب داده است. رویکرد مجلس همواره کمک به رفع موانع و تسهیل امور بوده است. صادرات و مخصوصا صادرات غیرنفتی ما نسخه شفابخش اقتصاد ما هستند و در اعتلای اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. بنابراین مجلس خود را ملزم می داند تا همراه صادرکنندگان باشد تا روند فعالیت آنها را تسهیل کند.

طرح ارتقای حکمرانی در حوزه ریال

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود به طرح ارتقای حکمرانی در حوزه ریال اشاره کرد و گفت: برای حمایت از ارزش پول ملی کشور باید اقداماتی انجام دهیم که این طرح نیز یکی از آن طرح‌ها است. این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی های مختلفی قرار گرفته اما هنوز به قطعیت نرسیده است و به گمانم حدود دو الی سه هفته دیگر به تصویب خواهد رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها