|
کدخبر: 124234 سهیل فرزین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

قول مجلس به صادرکنندگان

مسلم صالحی گفت: رفع تعهد ارزی قطعا یکی از بزرگترین دغدغه های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم است.

تجارت قول مجلس به صادرکنندگان

موضوع رفع تعهد ارزی را می توان در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش ها و مشکلات پیش پای صادرکنندگان عنوان کرد.

روز گذشته به دنبال انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر مراجعه یکی از صادرکنندگان به میز خدمت این بانک به منظور رفع تعهد ارزی سال ۹۷ و مشکلات مطرح شده در این ویدیو رئیس کل بانک مرکزی بلافاصله دستور بررسی و رفع مشکلات پیش‌آمده را صادر کرد.

بر این اساس معاون ارزی بانک مرکزی نشستی فوری با مدیران و معاونان ادارات ارزی این بانک برگزار و بر لزوم تسریع و تسهیل پاسخگویی به مراجعان تاکید کرد.

اما این تمام ماجرا نیست و صادرکنندگان نسبت به فرایند رفع تعهد ارزی خود انتقادات فراوانی دارند. صادرکنندگان مجبورند که ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده و به قیمت دولتی در سامانه نیما عرضه کنند که این امر مساوی با ضرر و زیانی سخت به این فعالان تجاری است.

همچنین صدور دستورات خلق الساعه توسط دولت و بانک مرکزی که با بخش نامه های متعدد موجب بی ثباتی در قوانین تجاری و ایجاد اختلال در مسیر فعالیت صادرکنندگان می شوند نیز از دیگر مشکلاتی است که این روزها فعالان تجاری کشور با آن دست به گریبان هستند.

کارشناسان نظرات متعددی در خصوص رفع این مشکل و چالش دارند. حال باید دید که مجلس به عنوان اصلی ترین مبدا قانون گذاری کشور چه نگاهی به این موضوع دارد.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

مسلم صالحی در ابتدای این گفت و گو عنوان کرد: در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی نیز این مسئله مطرح شد و بررسی مسائل پیرامون بازار ارز و ساماندهی این بازار در دستور کار مجلس قرار گرفت. در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این موضوع بحث و بررسی خواهد شد. رفع تعهد ارزی قطعا یکی از بزرگترین دغدغه های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم است. کما اینکه امروزه برخی از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور باز نگردانده اند و صادرکننده واقعی نیز ارز را به نرخ آزاد خریداری کرده و با نرخ نیمایی در سامانه عرضه می‌کند. همه میدانیم که این موضوع موجب ضرر و زیان زیادی به فعالان تجاری کشور شده است.

مسلم-صالحی

دولت بر عرضه ارز نظارتی ندارد

وی افزود: به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس حدود ۱۰۰ میلیون دلار پشت سامانه‌ نیما مانده است ولی ساماندهی و نظارت دولت به این موضوع بسیار ضعیف است. مجلس، مردم و صادر کنندگان و فعالان تجاری از دولت انتظار دارند که نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشد. دولت امروز اعلام می‌ کند که ارز ندارد ولی به آن مقدار ارزی که وارد چرخه اقتصادی کشور می‌ شود نیز نظارتی ندارد که این موضوع مشکلات ارزی را دو چندان کرده است و اجازه نمی‌ دهد که این ارز به چرخه تولید کشور بازگردد.

 نماینده مردم اقلید در بخش پایانی از صحبت‌ های خود به انتقاد صادرکنندگان نسبت به صدور بخشنامه و دستورات خلق الساعه توسط دولت واکنش نشان داد و گفت: دولت نباید در این خصوص عرضه به فی سبق کند. دولت در زمانی که شرایط بازار عادی بوده اقدام به صدور مجوز برای صادرات کالاها و مواد غذایی کرده بنابراین نباید با صدور این دستورات مانع از صادرات کالاها شود چرا که با اینکار صادر کننده دچار زیان های متعدد مالی خواهد شد که به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.

دولت اگر چند بار این کار را تکرار کند صادرکننده ما دیگر به دولت اعتمادی نخواهد داشت و در مرور زمان نسبت به صادرات دلسرد خواهد شد که این امر نیز تاثیر مستقیم در وضعیت صادرات اقتصاد کشور خواهد گذاشت از همین‌ رو مجلس به این موضوع نیز حتما ورود خواهد کرد و امیدواریم که در اولین فرصت این مشکل و چالش نیز حل شود.

ارسال نظر