|
کدخبر: 117141

ماجرای گم شدن ۳ میلیون تن ذرت چیست؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: در حالی که وزارت صنعت اعلام کرده که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت به کشور وار شده، وزارت کشاورزی اعلام می کند تنها ۹۰۰ هزار تن از این محصول برای عرضه در بازارگاه به دستش رسیده است.

تجارت ماجرای گم شدن ۳ میلیون تن ذرت چیست؟

محمد علی کمالی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور امروز در نشست خبری اظهار کرد: سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۳۴ کیلوگرم است که دو برابر متوسط جهانی است و بار کاهش مصرف گوشت قرمز و سفید را به دوش می‌کشند.

وی افزود: در حالیکه قیمت گوشت قیمه و ماهی باعث شده که مردم به اندازه کافی قدرت خریداری نداشته باشند، پروتئین مغزی خود را از طریق گوشت مرغ تامین می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: سال گذشته در حالی که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده ۸۵۵۰ تومان بود اما مرغداران به طور میانگین محصولات خود را حدود ۷۳۰۰ تومان به فروش رساندند، قیمت مرغ زنده در سال جاری نیز که ۱۰ هزار تومان تعیین شده اما به طور متوسط به قیمت ۹۵۰۰ تومان به فروش می رسند که این امر نشان دهنده آن است که مقداران به تعهدات خود عمل کرده اند اما دولت به تعهدات خود در قبال مرغداران عمل نمی کند.

وی افزود: دولت به مرغداران گوشتی تکلیف کرده است که ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی در هر دوره داشته باشند که این رقم در ایام پر تقاضای سال مانند شب عید به ۱۴۰ میلیون قطعه میرسد اما به دلیل کاهش مصرف و عدم حمایت دولت تولیدکنندگان این این بخش در سه ماه انتهای سال گذشته زیان سنگینی را تجربه کردند.

وی با اشاره به مشکلات تامین خوراک طیور مورد نیاز مرغداران گفت: وزارت صنعت اعلام کرده است که در سال جاری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن نهاده های دام و طیور به کشور وارد شده است اما معلوم نیست که این حجم از نهاده چه شده است و به دست چه کسی رسیده است؛ مرغداران بخش عمده نیاز خود را از بازار آزاد تامین می کند.

وی اظهار داشت: قیمت هر کیلو گرم ذرتی که باید ۱۶۵۰ تومان درب مرغداری به دست مرغداران به اکنون ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: درحالی که تمام ذرت های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است اما محصولی که ۱۶۵۰ تومان قیمت دارد ۳۰۰۰ تومان دست مصرف کنندگان میرسد.

کمالی گفت: دستگاه نظارتی باید نظارت لازم است بر چگونگی نحوه توزیع نهاده های وارداتی داشته باشند، بی توجهی ها باعث شده که حجم بسیار بالا از یارانه ای که باید به دست مرغدار و در نهایت مردم برسد، در مسیر دیگری هزینه شود.

وی گفت: زمانی که تولید کنندگان از گرانی نهادها و فروش آن خارج از نرخ مصوب به دولت شکایت می‌کند وزارت صنعت از ما خواهان دریافت اسناد است اما این موضوع منطقی نیست و خود دستگاه نظارتی باید به مسئولیت های خود در این ارتباط عمل کنند.

بیش از ۳ میلیون تن ذرت وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی گم شد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت به کشور وارد شده است اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند که تنها ۹۰۰ هزار تن ذرت برای عرضه در بازارگاه به دستش رسیده است.

وی افزود: در این شرایط آیا مرغدار باید بررسی کند که چه بلایی سر نهاده های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی آمده است این اتفاق مانند ضرب المثل گم شدن شتر با بارش است.

وی تاکید کرد مرغداران در حال حاضر مرغداران ۷۰ درصد از نهاده های خود را با یک تلفن و از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

کمالی با بیان اینکه امضاهای طلایی در واردات و توزیع نهادها وجود دارد گفت: درحالی که تولید کنندگان برای تامین و واردات نهاده های مورد نیاز مشکلات جدی دارند در روز جمعه به ۵ نفر ارز ۴۲۰۰ اختصاص می دهند.

وی با اشاره به کمبود نهاده های که با ارز ۴۲۰۰ تومان در بازار عرضه می شود اظهار داشت: به جوجه نمی توان گفت صبر کن تا نهاده با قیمت مصوب به دستمان برسد به همین منظور نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنیم که این امر قیمت تمام شده محصولات برای مرغدار و مصرف کننده نهایی یعنی مردم افزایش می‌دهد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر