|
کدخبر: 111440 سهیل فرزین

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

راهکاری برای افزایش کیفیت محصولات صادراتی ایران

حمیدرضا صالحی با اشاره به اینکه صادرات کالاهای بی کیفیت موجب از دست رفتن آبروی کشور و همچنین بازار هدف صادراتی می شود، راهکاری برای افزایش کیفیت محصولات صادراتی ایران ارائه کرد.

تجارت راهکاری برای افزایش کیفیت محصولات صادراتی ایران

توجه به کیفیت در مقوله صادرات موضوع مهمی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. کیفیت اصلی ترین عامل توسعه صادرات است، اما بسیاری از تجار ما در امر صادرات به مقوله کیفیت و مقررات آن آشنایی ندارند. اما چگونه می توان از صادرات محصولات بی کیفیت به خارج از مرزها جلوگیری کرد و صادرکنندگان می توانند کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند؟

خبرنگار گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی را با حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

بزرگترین چالش صادرکنندگان

حمیدرضا صالحی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین چالش صادرکنندگان موضوع انتقال ارز به داخل کشور است، اظهار داشت: امروزه روابط بانکی ایران با سایر کشورها به صفر رسیده که این موضوع چالش ها و مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان فراهم کرده است ولی نکته مهم تر این است که زیرساخت‌های کشور ما بر اساس واردات بوده و متاسفانه در شرایط کنونی زیرساخت ها به سمت صادرات متمایل نشده است.

حمیدرضا-صالحی

 وی افزود: از آنجا که کشور سابق بر این درآمدهای نفتی سرشاری داشته است واردات نسبت به صادرات نقش پررنگ تری را ایفا کرده است و از طرفی ما آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم از بازارهای صادراتی موجود استفاده کنیم؛ همچنین در تولید کالاهای رقابتی و با کیفیت نیز نتوانسته ایم موفق عمل کنیم لذا در سال‌های اخیر که تصمیم گرفتیم به سمت تولید کالاهای صادراتی مرغوب حرکت کنیم موفقیت‌هایی در این زمینه به دست آمده و امروزه کشور ما به عنوان یک تولیدکننده اصلی در کشور عراق به حساب می آید. اما باید توجه داشت که سهم ما از کل واردات کشور های همسایه مقدار ناچیزی بوده است لذا به نظر می رسد ما باید در بحث زیرساخت های صادراتی خود تلاش وافری انجام بدهیم و کمک کنیم که اگر یک فعال تجاری در این زمینه با توانمندی مسیر سخت صادرات پشت سر گذاشته و سپس به موفقیت دست یافته است، از صحنه خارج نشود.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در ادامه با اشاره به موضوع پیمان‌سپاری ارزی، گفت: این موضوع باعث شده که صادرکنندگان واقعی از مسیر اصلی خود دور شده و تجاری که از تجربه کمتری در این زمینه برخوردار هستند ظهور کنند. اگرچه معتقدیم که راه باید برای تمام فعالان تجاری اعم از کم تجربه و سابقه دار باز باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که تجربه پیش نیاز در این زمینه بسیار مهم است.

 صالحی در ادامه با بیان اینکه قیمت تمام شده محصولات در رقابت موضوع بسیار مهمی است، تصریح کرد: اگر ما قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهیم سرمایه در گردشی که در تولید کالا استفاده می‌شود نیز با کاهش روبرو خواهد شد و همچنین قیمت مواد اولیه نیز روندی کاهشی خواهد داشت که این عوامل به عنوان مزیت های رقابتی محسوب می شود؛ این امر موجب خواهد شد که کالاهای صادراتی ما به سهولت از مرزها خارج شود و از طرفی روابط تجاری کشور با کشورهای خارجی نیز باید بهبود یابد تا رفت و آمد فعالان تجاری کشور نیز تسهیل شده و کالاها با سهولت صادر شوند و از همه مهمتر دیپلماسی و حمایت حکومت ما پشتیبان صادرات کشور باشد.

رقابت دولت ها در صادرات

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: اگر دولت‌ها از صادرکنندگان خود حمایت نکنند این فعالان اقتصادی نخواهند توانست صادرات کشور را محقق کنند؛ به عنوان مثال اگر در بازار کشور عراق کالاهای ترکیه وجود دارد به این علت است که رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص تلاش داشته تا کالاهای کشورش در بازار کشور عراق راه پیدا کند از طرفی رئیس جمهور ما نیز با رئیس جمهور کشور ترکیه در رقابت است تا بتواند بخش عمده‌ای از بازار عراق را از آن ایرانی ها و فعالان تجاری ایران کند بنابراین در خارج از کشور تنها رقابت بین بنگاه‌ها نیست و رقابت بین دولت‌ها نیز وجود دارد.

راهکاری برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه به موضوع کیفیت تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: ما باید برای آنچه که به عنوان کالای باکیفیت می‌شناسیم یک گواهینامه از طریق وزارت صمت صادر کنیم و پشتیبان این گواهینامه نیز باشیم و از دولت کشورهای طرف قرارداد بخواهیم که از ورود کالاهای فاقد این گواهینامه کیفیت به کشور خود ممانعت کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که کیفیت کالاهای صادراتی ما نیز کم نیست و کالاهای ما در رقابت با کشورهای آسیای شرقی و ترکیه است لذا ما می‌توانیم برای صادرات این محصولات نظام کنترل کیفیت تعریف کنیم و نسبت به صادرات محصولات تولیدی با کیفیت خود اقدام کنیم تا با این کار آبروی ایران را در بازارهای بین‌المللی حفظ کرده و بازارهای هدف صادراتی نیز در اختیار ایرانی ها باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های پنهان صادراتی کشور گفت: ما ۹۰ درصد تولید زعفران جهان را انجام می‌دهیم ولی فقط ۱۰ درصد از بازارهای جهانی را از آن خود کرده ایم؛ دولت باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشد و از ظرفیت‌های پنهان حمایت کند. البته باید توجه داشت که ما به دلیل شرایط تحریمی کشور نمی‌توانیم مستقیماً به بازارهای صادراتی بین المللی ورود کنیم لذا باید این اقدام از طریق کشورهای ثالث صورت بگیرد. برای رفع این مشکل شرکت‌های ایرانی می‌توانند در اروپا اقدام به تاسیس شرکت های صادراتی کنند و محصولات ایرانی مانند زعفران را با برند جدید صادر کنند. در دوران پساتحریم نیز می‌توان با افزایش کیفیت و بسته بندی های مدرن و... بازارهای صادراتی خوبی را کسب کرده و از این طریق سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم.

صالحی در پایان با بیان اینکه رقابت ما با کشورهای خارجی رقابتی ناعادلانه است، اظهار داشت: امیدواریم که مشکلات تحریم به زودی از بین برود تا فعالان تجاری ما نیز بتوانند مانند تمامی اهالی کسب و کار دنیا از فضای کسب و کار صحیح استفاده کنند و در رقابتی برابر بتوانند به موفقیت دست یابند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها