|
کدخبر: 109547

طرحی جدید برای بازگرداندن ارز صادراتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در شرایط فعلی، استفاده از تمام گزینه‌های اقتصادی موجود برای تامین نیازهای مردم و حل مشکلات باید مورد بررسی قرار گیرد.

تجارت طرحی جدید برای بازگرداندن ارز صادراتی

عباس آرگون اظهار کرد: اگر اقتصاد ما در سال‌های گذشته با محدودیت‌های حاصل از تحریم دست و پنجه نرم می‌کرد، حالا با کاهش درآمدهای نفتی و صادرات غیرنفتی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا نیز رو به روست و امروز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور تامین درآمدهای ارزی به منظور برطرف کردن نیازهای وارداتی است.

به گفته وی، در کنار تلاشی که صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز در دستور کار قرار داده‌اند، باید توجه داشت که با شیوع کرونا، همان میزان رفت و آمدهای محدودی که در اقتصاد ایران جریان داشت نیز دیگر وجود ندارد و سختی نقل و انتقال ارز در شرایط تحریم دو چندان شده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به تمام گزینه‌های موجود فکر کرد، توضیح داد: یکی از این گزینه‌ها که از سال قبل اجرایی نیز شده بحث واردات در ازای صادرات است که با استفاده از آن، صادرکنندگان توانسته‌اند بخشی از تعهدات ارزی خود را ایفا کنند. در روزهای گذشته نیز بحث واردات مواد غذایی و دارو از کشورهایی مانند عراق مطرح شده که از ایران واردات داشته‌اند اما با توجه به تحریم‌ها نمی‌توانند ارز حاصل از آن را به ایران تحویل دهند.

آرگون ادامه داد: اگر صادرات دولتی به عراق صورت گرفته، دولت می‌تواند مستقلا بحث مربوط به خود را مدیریت کرده و قراردادهایی که می‌تواند این درآمد را به کشور بازگرداند در دستور کار قرار دهد اما در رابطه با کلیات کار باز هم نظر ما این است که باید به بخش خصوصی اعتماد کرد. بخش خصوصی سال‌های طولانی در بازار کشورهایی مانند عراق فعالیت کرده و در کنار شناخت بازار این کشور، راه‌های خرید و فروش کالا را نیز به خوبی می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نمی‌توان به بحث واردات مواد غذایی و دارو به عنوان محور اصلی بازگشت ارز به کشور فکر کرد اما در شرایط فعلی نیاز است که تمام گزینه‌های خود را در این حوزه فعال کنیم و اگر این پیشنهاد بتواند بخشی از درآمدهای متوقف شده ما در خارج از کشور را نیز بازگرداند، می‌توان روی آن حساب کرد.

گفتنی است چند هفته قبل همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جریان سفر کوتاه خود به عراق اعلام کرده بود که واردات مواد غذایی و دارو از عراق در ازای درآمد حاصل از صادرات ایران به این کشور که ارز آن بازنگشته امکان‌پذیر شده و احتمالا در آینده نزدیک کلید خواهد کرد.

بخش قابل توجهی از درآمد دولت عراق را منابع حاصل از فروش نفت این کشور تشکیل می‌دهد و با توجه به نظارت جدی دولت ترامپ بر جابه‌جایی دلارهای نفتی عراق، دولت بغداد در ماه‌های گذشته برای بازگشت منابع ارزی بخشی از صادرات ایران با مشکل مواجه شده است.

عراق پس از چین، دومین واردکننده کالاهای غیرنفتی ایران به شمار می‌رود.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر