|
کدخبر: 307853

پذیرای دیپلماسی با ایران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت: ما همیشه گفته‌ایم که پذیرای دیپلماسی با ایران هستیم، ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

بین‌الملل پذیرای دیپلماسی با ایران هستیم

"متئو میلر"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه به وقت واشنگتن در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره ابتکار ژاپن برای مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: «من از آن ابتکار خاص آگاه نیستم و مطمئن نیستم که این نظرات به چه چیزی اشاره می‌کنند. همانطور که قبلاً گفته‌ایم ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند است.»

وی همچنین بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام مدعی شد: «ما همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم که متعهد به تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و ترجیح می‌دهیم به نگرانی‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی رسیدگی کنیم.»

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی کیودو در خصوص ابتکار ژاپن گفته بود:  ژاپن ابتکاری را برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت بزرگ از جمله ایالات متحده پیشنهاد کرده است.

امیرعبداللهیان با ابراز اینکه "ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم"، افزود: هرگونه ابتکار ژاپن که با "منافع ایران" همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد.

میلر همچنین بدون توجه به اینکه بیشترین بازرسی‌های آژانس از ایران صورت گرفته است، ادعا کرد:«همانطور که وزیر امور خارجه (آنتونی بلینکن) هفته گذشته گفته بود، اگر ایران می‌خواهد تنش‌ها را کاهش دهد و فضایی برای دیپلماسی ایجاد کند، باید اقدامات تنش زدایی را انجام دهد. علیرغم برخی اظهارنظرهای عمومی، ما هنوز نشانه‌هایی ندیده‌ایم که ایران برای رسیدگی به نگرانی‌هایی که ما داریم جدی است.»

وی با تکرار ادعاهای خود ادامه داد: «بنابراین اگر ایران واقعاً در برداشتن گام‌های کاهش تنش جدی است، اولین کاری که می‌تواند انجام دهد، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. ما ندیده‌ایم که آن‌ها به طور کامل این کار را انجام دهند.»

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آژانس بیشترین نظارت‌ها و بازرسی‌های خود را از برنامه هسته‌ای ایران داشته و بارها اعلام کرده که ایران هیچ سلاح اتمی در اختیار ندارد. اما این کشورهای غربی بودند که با تکرار ادعاهای گذشته خود و عدم ارائه مدارک متقن از عدم همکاری ایران با آژانس، بیانیه‌ای ضد ایرانی را در نشست اخیر شورای حکام علیه ایران خواندند.

در خصوص بازرسی‌های آژانس از ایران وعدم توج کشورهای غربی به حجم بازرسی‌ها، محمد اسلامی در نشست سالانه آژانس در وین گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از موسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد. بر این اساس، نباید این گونه همکاری‌های مستمر و  عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود. همچنین لازم است آژانس، اقدامات موثر و ملموسی را برای حفظ محرمانگی اطلاعات انجام دهد و بر رعایت بی‌طرفی، رفتار حرفه‌ای و پرهیز از ارائه جزئیات غیرضرور در تهیه گزارش‌های آژانس تاکید می‌نمایم.

میلر همچنین مدعی شد: «ما همیشه گفته‌ایم که پذیرای دیپلماسی با ایران هستیم. من نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم که چنین مذاکراتی ممکن است باشد یا نباشد، اما ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. ما ترجیح می‌دهیم دیپلماسی را دنبال کنیم، اما همانطور که گفتم، تعدادی گام‌ برای کاهش تنش وجود دارد که می‌خواهیم ایران بردارد.»

در این حالی است که ایران به طور کامل طبق پادمان به آژانس همکاری داشته است.اسلامی در سخنان خود در نشست آژانس همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران، همان گونه که تاکنون نشان داده به تعهدات خود براساس موافقت نامه پادمان جامع (CSA-INFCIRC/214) پایبند است و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آژانس قادر باشد به راحتی فعالیت های راستی آزمایی خود را در ایران ادامه دهد. تمامی مواد و فعالیت‌های هسته ای ایران به طور کامل اظهار و توسط آژانس راستی آزمایی شده است، لذا جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد که آژانس فعالیت‌های راستی آزمایی ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و واقع‌بینانه گزارش نماید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها