|
کدخبر: 299312

هشدار مهم سازمان ملل

سازمان ملل به جهانیان هشدار داد که برای مقابله با ال نینو آماده شوند.

بین‌الملل هشدار مهم سازمان ملل

سازمان ملل‌ متحد به جهان هشدار داد که خود را برای اثرات ال نینو آماده کند و گفت که پدیده آب‌وهوایی که باعث افزایش دمای جهانی می‌شود قرار است تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

ال نینو یک الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که معمولاً با افزایش گرما در سراسر جهان همچنین خشکسالی در برخی از نقاط جهان و باران‌های شدید مرتبط است. این پدیده به‌طور متوسط هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق می‌افتد و دوره‌های آن معمولاً ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل اعلام کرد که ال نینو در حال حاضر در جریان است و احتمال ادامه آن در نیمه دوم سال جاری ۹۰ درصد است.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی جهانی بهداشت هشدار داد: ال نینو احتمال شکستن رکوردهای دما و ایجاد گرمای شدید در بسیاری از نقاط جهان و اقیانوس‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

وی گفت: اعلام ال نینو توسط سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل هشداری به دولت‌های سراسر جهان برای آمادگی‌ و محدود کردن اثرات آن بر سلامت، اکوسیستم و اقتصاد است. هشدارهای اولیه و اقدامات پیش‌بینی‌شده در مورد رویدادهای شدید آب‌وهوایی مرتبط با این پدیده مهم آب‌وهوایی برای حفظ جان و معیشت حیاتی است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده، در هشتم ماه ژوئن اعلام کرد که ال نینو وارد شده است و انتظار می‌رود حداقل قدرت متوسطی داشته باشد.

تأثیر گرمایش ال نینو بر دمای جهانی معمولاً در یک سال پس از شروع آن یعنی در سال ۲۰۲۴ به شدت احساس می‌شود. آخرین ال نینو در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بود. سال ۲۰۱۶ گرمترین سال ثبت شده است که ال نینوی فوق‌العاده قوی همراه با گرمایش انسانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود داشت.

از سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۳، جهان تحت تأثیر یک لانینا طولانی مدت غیرمعمول قرار گرفت که برای سه سال متوالی به طول انجامید. اثر خنک‌کننده لانینا ترمز موقتی بر افزایش دمای جهانی ایجاد کرد.

آژانس بهداشت سازمان ملل‌ متحد به ویژه در مورد افزایش احتمالی وبا، بیماری‌های منتقله از طریق پشه مانند مالاریا و بیماری‌های عفونی مانند سرخک و مننژیت نگران است. گرمای شدید، آتش‌سوزی‌ها و ناامنی غذایی بیشتر که منجر به سوءتغذیه حادتر می‌شود نیز باعث نگرانی می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها