|
کدخبر: 256498

احتمال خشونت / هشدار سفارت آمریکا در پاریس!

سفارت آمریکا در پاریس به اتباع خود در مورد تجمعاتی که امشب (یکشنبه) پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه ممکن است به خشونت تبدیل شود، هشدار داد.

سفارت آمریکا با انتشار بیانه ای اعلام کرد: تجمعات خودجوش انتخاباتی در شهرهای سراسر فرانسه بعد از ساعت ۲۰ به وقت پاریس (۲۲:۳۰ به وقت تهران) ممکن است به خشونت تبدیل شود.

دولت آمریکا در یادداشتی خطاب به اتباع خود نسبت به خطر احتمالی شورش و درگیری با پلیس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

سفارت آمریکا از تمام کارمندان خود خواست تا از قرار گرفتن در مکان‌هایی که احتمال تظاهرات و تجمعات می رود، دوری کنند.

در پی اعلام نتیجه دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه نیز شهرهای بزرگی چون رن، پاریس و لیون به صحنه اعتراض، ناآرامی و خشونت تبدیل شد.

این خشونت‌ها که در پی اعتراض به نتایج انتخابات رخ داد، در طول کمپین‌های انتخاباتی تا دور دوم نیز ادامه یافت و دانشگاه‌ها و بلوارها نیز در مواقعی صحنه خشونت شد و حتی دبیرستان‌ها نیز به جمع معترضان پیوستند.

امروز (۲۴ آوریل/ چهارم اردیبهشت) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت هشت صبح به وقت پاریس (۱۰:۳۰ به وقت تهران) گشوده شد تا فرانسویان از میان ۲ نامزد یکی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی و نماینده حزب راست میانه و مارین لو پن نماینده حزب راست افراطی «مجمع ملی» دست به انتخاب بزنند.

خبرگزاری فرانسه از پایین بودن نرخ مشارکت در پاریس تا ظهر امروز و اعلام نرخ اولیه حضور فرانسویان در پای صندوق های رای خبر داد.

وزارت کشور فرانسه نخستین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را تا ظهر امروز ۲۶.۴۱ درصد اعلام کرد که ۲ درصد پایین تر از نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۷ است.

از جمعیت حدود ۶۷ میلیو و ۵۰۰ هزار نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد. 

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) و با حضور ۱۲ نامزد برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

در این دو هفته علاوه بر تبلیغات سنتی و حضور نامزدها در شهرهای مختلف، دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی نیز شرکت کردند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها