|
کدخبر: 256317

تبعات گسترده پیروزی احتمالی لو پن در انتخابات فرانسه

شبکه خبری فرانس۲۴در گزارشی انتخابات امروز فرانسه را «تاریخی» خواند و عنوان کرد: تبعات به قدرت رسیدن راست افراطی در فرانسه، زلزله‌ایست که فراتر از مرزهای این کشور را می‌لرزاند.

سیاست تبعات گسترده پیروزی احتمالی لو پن در انتخابات فرانسه

مردم فرانسه امروز به پای صندوق های رای می روند تا از میان امانوئل مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه و مارین لو پن نامزد حزب راستگرای «مجمع ملی» یکی را برای دوره ای پنج ساله به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کنند و این درحالی است که راستگرایان تندرو تا به حال اینقدر به قدرت نزدیک نبوده اند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دقایقی پیش آغاز شد اما بخش های موسوم به سرزمین های ماورای بحار از جمله «سن پییر و مارتینیک» به دلیل اختلاف ساعت، دیروز در پای صندوق های رای حاضر شدند. در این بخش بر خلاف معمول که نرخ مشارکت در دور دوم پایین تر است، مشارکت ۵۷ درصدی مردم به ثبت رسید که حدود ۲ درصد نسبت به دور نخست افزایش داشت.

بر پایه گزارش «فرانس ۲۴»، فرانسویان در برابر انتخابی «تاریخی» قرار دارند: رای دادن به تمدید ریاست جمهوری مکرون. البته در سال های اخیر فرانسویان میل چندانی برای تمدید دوره ریاست جمهوری از خود نشان نداده اند و ریاست جمهوری دو دوره ای پس از ژاک شیراک دیگر تکرار نشده است.

نیکلا سارکوزی که در سال ۲۰۰۷ میلادی به ریاست جمهوری انتخاب شد در سال ۲۰۱۲ در تمدید دوره خود موفق نشد و فرانسوآ اولاند در انتخابات پیروز شد. پس از آن اولاند در انتخابات ۲۰۱۷ برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود اعلام نامزدی نکرد.

گزینه دیگر پیش روی فرانسویان، مارین لو پن است. انتخاب او به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن در فرانسه به قیمت راهیابی حزب راست افراطی به الیزه تمام می شود که تبعات آن همانند برگزیت و انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا، فراتر از مرزهای فرانسه خواهد رفت.

این گزارش، انتخاب مکرون را رای به ادامه روند کنونی می‌داند، هرچند که مکرون به ترمیم عمیق رویکردها و قرار دادن مساله محیط زیست در مرکز برنامه های خود در دوره دوم و آخر ریاست جمهوری خود، وعده داده است.

فرانس ۲۴، پیروزی مارین لو پن را به عنوان رئیس جمهوری کشوری که قدرت هسته ای محسوب می شود، در شورای امنیت سازمان ملل کرسی دائمی دارد و در حالی که جنگ به دروازه های اروپا رسیده است، یک زلزله قلمداد می کند.

نگرانی ها امروز در حالی از قدرت گرفتن حزب راست افراطی بالا گرفته است که نظر سنجی ها فاصله زیادی را میان مکرون و رقیب نشان نمی دهند. امروز برآوردها از فاصله ۱۰ تا ۱۵ درصدی این دو رقیب حکایت دارد که با در نظر گرفتن حاشیه خطای نظرسنجی ها این میزان ممکن است کمتر هم باشد.

این در حالی است که در انتخابات سال ۲۰۱۷، مکرون توانست با کسب ۶۶.۱ درصد آرا در برابر ۳۳.۹ درصد رای لو پن پیروز شود و در سن ۳۹ سالگی عنوان جوان ترین رئیس جمهوری جمهوری پنجم فرانسه را از آن خود کند.

برنامه های دو نامزد چنان مغایر یکدیگر است که دو رویکرد کاملا متفاوت را به اروپا، اقتصاد، قدرت خرید، بازنشستگی، روسیه، مهاجرت و محیط زیست به نمایش گذاشته است. دوره پنج ساله ریاست جمهوری مکرون از جنبش «جلیقه زردها» و همه‌گیری کووید ۱۹ متاثر شد. حال همین امر سبب شده تا دو نامزد، دو فرانسه کاملا متفاوت را به مردم نشان دهند و فاصله چندانی با یکدیگر در افکار عمومی نداشته باشند.

در فاصله دو دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دو نامزد برای جلب آرای هوادارن «ژان لو ملانشون» نامزدی که در دور نخست سومین جایگاه را از آن خود کرد، تلاش کردند. با این حال به نظر می رسد که در نبود حمایت مستقیم ملانشون از مکرون و تلاش وی برای برتری حزبش در انتخابات مجلس که آن را «دور سوم» انتخابات ریاست جمهوری می‌خواند، بیشتر هواداران او در پای صندوق های رای حاضر نشوند و یا رای سفید به صندوق ها بیاندازند.

حزب راست افراطی پیشتر در سال ۲۰۰۲ به دلیل مشارکت پایین مردم در دور نخست انتخابات به دور دوم راه یافته بود. در دور دوم این انتخابات ژان ماری لو پن از حزب «جبهه ملی» در برابر ژاک شیراک ایستاد اما با کسب تنها ۱۷.۷۹ درصد آرا شکست خورد.

آرای مارین لو پن در دور دوم انتخابات سال ۲۰۱۷ (۳۳.۹۰ درصد) زنگ هشدار را در مورد قدرت گرفتن حزب راست افراطی که امروز نام آن به «مجمع ملی» تغییر کرده است، به صدا درآورد. امروز اما نظرسنجی ها نشان می دهند که او در پنج سال گذشته باز هم قدرت بیشتری یافته است.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

این انتخابات دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین باری است که از سال ۱۹۶۵رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها