|
کدخبر: 255599

بحران اوکراین عربستان را هم درگیر کرد

بحران اوکراین و کمبود ناشی از کالاهای اساسی بویژه غلات باعث شد تا عربستان بدنبال یافتن بازارهای جدید وارداتی با تکیه بر توسعه بخش خصوصی برآید.

در سایه احتمال کمبود مواد غذایی در جهان ناشی از جنگ اوکراین، اتحادیه اتاق های بازرگانی عربستان خواستار گشودن بازارهای جدید وارداتی برای مقابله با بحران زنجیره تجارت جهانی شده است و کارشناسان بر لزوم اجرای راهبرد امنیت غذایی برای حفاظت از ثبات عرضه داخلی در این کشور تاکید می کنند.

برپایه این گزارش، بحران زنجیره تامین مواد غذایی باعث افزایش قیمت بسیاری از مواد غذایی و کالاهای اساسی به علت بحران جهانی کنونی شده است و بازارهای نفتی و خدمات لجستیکی و در صدر آنها ترابری دریایی را تحت تاثیر قرار داده است.

به نوشته الشرق الاوسط، دبیرخانه امور اقتصادی اتحادیه اتاق های بازرگانی عربستان در مطالعات خود به بررسی جنبه های این بحران و پیامدهای آن برای اقتصاد داخلی و جهانی پرداخته و بر لزوم تلاش برای امنیت غذایی کالاهای اساسی و توانمندسازی واردات کنندگان و تولیدکنندگان بخش خصوصی برای حفظ میانگین ذخیره راهبردی کالاهای غذایی اساسی و دیگر کالاها تاکید کرده است.

در این مطالعات آمده است که اتحادیه اتاق های بازرگانی عربستان از طریق بخش خصوصی برای گشودن بازارهای جدید وارداتی کالاها در کوتاه مدت و میان مدت و حفاظت از سطح قیمت ها درخصوص قدرت خرید مردم برای خرید اکثر تولیدات غذایی تلاش کرده و ابتکارعمل هایی نیز برای جلوگیری از بحران تامین غذایی تهیه کرده است.

برپایه این گزارش، اتحادیه اتاق های بازرگانی عربستان همچنین جنبه های مختلف بحران را بررسی می کند تا فرصت های ممکن برای استفاده از وضعیت جهانی به منظور جذب شرکت های جهانی در بازارهای داخلی عربستان با شراکت سرمایه گذاران سعودی را مشخص کند و این اتحادیه براساس طرح خود خدمت به بخش خصوصی و اقتصاد ملی را برای جلوگیری از بحران تامین مواد غذایی و سایر کالاها را اتخاذ کرده است که مهمترین آن تشکیل تیم های ویژه کالاهای غذایی اساسی برای گرفتن دیدگاه کارشناسان و پیوستن به کمیته بحران تامین مواد غذایی به سرپرستی اداره کل غلات این کشور است.

به نوشته الشرق الاوسط، آگاه سازی مردم برای جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی و حل مشکلات و موانع بخش خصوصی از دیگر برنامه های اتحادیه اتاق های بازرگانی عربستان در سایه پیامدهای کمبود و گرانی قیمت های مواد غذایی و افزایش هزینه های حمل و نقل ناشی از بحران اوکراین است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها