|
کدخبر: 245871

درخواست همکاری چین به امریکا/ طرح برد - برد برای دو کشور

وزیر خارجه چین طی پیامی ویدیویی از واشنگتن خواست تا با پکن برای ایجاد منطقه ای آزاد و فراگیر در منقه آسیا-اقیانوسیه که منجر به همکاری برد-برد می شود، کار کند.

بین‌الملل درخواست همکاری چین به امریکا/ طرح برد - برد برای دو کشور

به گزارش رویترز، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد که پکن مایل به همکاری با آمریکا بر سر یک طرح زیرساختی جهانی به رهبری «گروه هفت» (G۷) است و از واشنگتن برای پیوستن به طرح موسوم به «ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) استقبال می کند.

وانگ در یک پیام ویدیویی در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد اعلامیه رسمی شانگهای که سرآغاز و نشانه عادی سازی روابط بین ایالات متحده و چین بود، گفت: ما همچنین مایلیم که هماهنگی با طرح آمریکا موسوم به «ساختن دوباره جهان بهتر» (Build Back Better World) را در نظر بگیریم تا اجناس عمومی باکیفیت‌تری به جهان ارائه کنیم.

وی همچنین گفت که چین همچنین پذیرای شرکت ایالات متحده در طرح کمربند و جاده (BRI) و ابتکار توسعه جهانی است. «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین پیشتر در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی درباره ابتکار توسعه جهانی، از همه کشورها برای تلاش در جهت توسعه پایدار دعوت کرده بود.

وزیر خارجه چین در ادامه از واشنگتن خواست تا با پکن در منطقه آسیا-اقیانوسیه برای ایجاد «خانواده ای با عناصر آزادی، فراگیر بودن، نوآوری، رشد، اتصال و همکاری برد-برد» کار کند، نه اینکه منطقه را به محلی برای درگیری و تقابل تبدیل کند.

وانگ در پایان بار دیگر بر درخواست پکن از واشنگتن برای توقف حمایت از استقلال جزیره تایوان که طبق اصل چین واحد بخشی از خاک پکن محسوب می شود، تاکید کرد.

گفتنی است که ۷ کشور صنعتی عضو گروه هفت (G۷) ابتکار ساختن دوباره جهان بهتر(B۳W) را در ماه ژوئن برای کمک به رفع نیازهای زیرساختی کشورهای در حال توسعه و در مقابله با نفوذ فزاینده چین، پیشنهاد کردند.

ابتکار مذکور به عنوان جایگزینی و رقیبی برای ابتکار کمربند و جاده چین در نظر گرفته می شود که توسط رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. بیش از ۱۰۰ کشور برای همکاری در پروژه های BRI مانند راه آهن، بنادر، بزرگراه ها و سایر زیرساخت ها با چین توافق نامه امضا کرده اند.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها