|
کدخبر: 235162

برگزاری دومین رزمایش مشترک روسیه، ایران و چین

رزمایش مشترک روسیه، ایران و چین برگزار می‌شود. این دومین رزمایش مشترک این ۳ کشور در کمتر از سه سال گذشته است.

 ناوگان اقیانوس آرام روسیه از برگزاری رزمایش دریایی مشترک با حضور ایران و چین خبر داد.

سفارت روسیه در تهران پیشتر گفته بود این رزمایش اوایل ۲۰۲۲ در آب‌های خلیج فارس برگزار خواهد شد.

همچنین گفته می‌شود که در حال حاضر، شماری از کشتی‌های ناوگان پاسیفیک روسیه در بندر چابهار ایران پهلو گرفته‌اند.

این دومین رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در کمتر از سه سال گذشته است. این کشور‌ها در دسامبر سال ۲۰۱۹ رزمایش مشابه‌ای را در اقیانوس هند با عنوان «کمربند امنیتی دریایی» برگزار کرده بودند.

در رزمایش قبلی سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه - یک نفتکش، یک پاس‌ناو و یک ناو یدک‌کش از روسیه و یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده از چین مشارکت داشتند و مقام‌های سه کشور بر تداوم همکاری‌های نظامی تأکید کردند.

ایران و روسیه بهمن سال ۹۹ در دریای عمان و اقیانوس هند دست به رزمایش مشترک زدند و شهریور ۹۹ نیز نیروی دریایی ایران در بخشی از رزمایش نیروی دریایی روسیه در آب‌های دریای خزر شرکت کرد.

اعلام خبر برگزاری رزمایش جدید میان ۳ کشور مذکور در حالی است که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران طی هفته جاری سفری به روسیه خواهد داشت.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران هم هفته گذشته سفری به چین داشت که طی آن، بر اهمیت مشارکت و همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله دو کشور با رویکرد برد- برد تأکید کرد.

چین و روسیه با ایجاد نهادهایی، چون «سازمان همکاری شانگهای» و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» و همچنین طرح‌هایی، چون «یک کمربند، یک جاده» به دنبال پی‌ریزی بنای معماری جدید برای جهان هستند و در این مسیر کشور‌هایی مثل ایران نیز در چارچوب تأمین منافع ملی خود، به آن‌ها می‌پیوندند.

در این میان، شدت گرفتن سیاست‌های تحریمی آمریکا و اروپا، این سه کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرده و موجب می‌شود تا قدرت تاب‌آوری آن‌ها در برابر فشار‌ها بیشتر شود.

منبع: نورنیوز

ارسال نظر