|
کدخبر: 211911

هشدار اردوغان به ایران برای رفتار با جمهوری آذربایجان!

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به مواضع ایران در ارتباط با جمهوری آذربایجان گفت، امیدواریم ایران با عقل سلیم در این باره رفتار کرده و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود.

بین‌الملل هشدار اردوغان به ایران برای رفتار با جمهوری آذربایجان!

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که برای یک سفر یک روزه به جمهوری آذربایجان و منطقه قره باغ سفر کرده بود در مسیر بازگشت به آنکارا با خبرنگاران صحبت کرد. 

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود «ایران اخیرا با مطرح کردن این مساله که «اسرائیل را وارد منطقه کرده‌اید» باکو را تهدید کرده است و از سوی دیگر با بررسی زمینه‌های همکاری جدید با ارمنستان برای توقف اقدامات آنکارا و و باکو تلاش می‌کند، گفت: با آقای علی‌اف درباره این موضوع رایزنی کردیم. آقای علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به رویکرد قاطعانه خود ادامه می‌دهد.»

رئیس جمهور ترکیه که در نشست خبری با علی اف نیز اظهاراتی علیه مناطق ارضی نزدیک به مرز ایران مطرح کرده بود مدعی شد: «ما هیچ امتیازی به اسرائیل نداده‌ایم. ما می‌توانیم وارد مسیر تبادل هرگونه کالا با اسرائیل شویم. همانگونه که با کشورهای دیگر می‌کنیم، با اسرائیل نیز در این راستا روابط داریم. در این زمینه هیچ کشوری نباید به سازوکار‌های تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تاثیری بگذارد و نمی‌تواند هم بگذارد». وی در نهایت اظهار داشت، «امیدواریم ایران با عقل سلیم در این باره رفتار کرده و مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود».

 رجب طیب اردوغان روز گذشته در دیدار با علی اف ادعا کرده بود که روزی فراخواهد رسید که سفر از «کریدور زنگه‌زور» به استانبول انجام شود.

الهام علی اف نیز در همین زمینه گفت: «امروز و وقتی که ما در زنگیلان هستیم، طبیعتا اشتباه خواهد بود که از کریدور زنگه‌زور اشاره نکنیم. زنگیلان در شرق منطقه زنگه‌زور واقع است و کریدور زنگه‌زور از اینجا کل جهان تُرک‌(کشورهای ترک‌زبان) را به هم متصل خواهد کرد. هم (جمهوری) آذربایجان و هم ترکیه در حال انجام اقدامات ملموس برای اجرای کریدور زنگه‌زور هستند. من اطمینان دارم که این اقدامات در آینده نزدیک نتیجه خواهد داد».

اظهارات و اقدامات تنش زای رئیس جمهور ترکیه در منطقه در حالیست که ترکیه طی ماههای گذشته با بحران اقتصادی دست به گریبان است و ارزش پول ملی این کشور در برابر ارزهای خارجی از ابتدای سال جاری میلادی دائما در حال کاهش است. 

برخی کارشناسان، سیاستهای نظامی دولت اردوغان در منطقه را از عوامل اصلی بحران اقتصادی این کشور می‌دانند. 

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها