|
کدخبر: 207277

جایزه ۱۰ هزار پوندی طالبان برای یافتن این مرد + عکس

رئیس سابق محافظان اشرف غنی که طالبان برای یافتنش جایزه تعیین کرده، می‌گوید ویدیوهایی از فرار غنی به همراه پول دارد که فقط در صورت فرار و انتقال به مکانی امن آنها را ارائه می‌کند اما او این روزها به شدت از غربی‌ها که به آنها خیانت کردند، شاکی است.

بین‌الملل جایزه ۱۰ هزار پوندی طالبان برای یافتن این مرد + عکس

"ریچارد پندلبری"، خبرنگار دیلی‌میل که به جلال‌آباد افغانستان رفته، توانسته این سر تیم سابق محافظان اشرف غنی را که برای سرش جایزه تعیین شده، بیابد و با وی مصاحبه کند.

این خبرنگار که اشاره‌ای به چگونگی پیدا کردن این فرد نکرده و تاریخ تهیه این گزارش نیز دقیقا ذکر نشده است، در گزارش خود نوشته است: ژنرال پیراز عطا شریفی که تا چندی پیش مسئولیت امنیت روزانه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را بر عهده داشت - که به عنوان رئیس دولت حداقل از نظر تئوری، تجسم تلاش‌های غرب برای تأمین یک افغانستان دموکراتیک و متکثر بود- از زمانی که طالبان قدرت را در ۱۵ اوت به دست گرفتند، به یکی از تحت تعقیب‌ترین فراریان در افغانستان تبدیل شده است.

کمتر از پنج ماه پیش، ژنرال عطا شریفی، با ژنرال سر نیک کارتر، ارشدترین سرباز بریتانیایی کنفرانس مطبوعاتی داشت. او برای اثبات آن عکسی روی تلفن خود دارد.

او این روزها در انبار یک خانه و در حالی که اطرافش کیسه‌های بزرگ سفید برنج، سطل‌های پلاستیکی، کتری‌های گرد و خاکی، قفس خالی پرندگان، ابزارهای برقی، ماشین آلات شکسته و دیگر وسایل پراکنده است در محله‌ای فقیرنشین در حومه جلال‌آباد روزگار می‌گذراند. شریفی مرد تنومندی است، با صورتی گرد و سری تراشیده و تا حدودی قیافه‌ای متمایز دارد.

در حال حاضر رئیس جمهور فرار کرده است، دولت مورد حمایت غرب به تاریخ پیوسته و برای سر ژنرال شریفی جایزه گذاشته شده است. اعلامیه‌های طالبان همه جا پخش است با عکس‌های ژنرال و این عبارت: "ژنرال پیراز شریفی با نام مستعار  عطا. او محافظ ویژه رئیس جمهور بود. او اکنون ۳۰۰ اسلحه همراه خود دارد. اگر از او یا محل زندگیش اطلاع دارید، باید امارت اسلامی افغانستان را مطلع کنید. برای چنین اطلاعاتی یک میلیون افغانی پاداش در نظر گرفته شده است."

یک میلیون افغانی معادل ۱۰ هزار پوند است - ثروتی در کشوری که ۹۰ درصد مردم آن با کمتر از ۱.۶ پوند در روز زندگی می‌کنند. همین پول ژنرال را به یک موجود زیرزمینی تبدیل کرده است. از یک انبار به انباری دیگر.

در یکی از همین مخفیگاه‌ها به همراه عکاسمان در حاشیه شرق جلال‌آباد با او ملاقات کردیم. در این دیدار ژنرال خشم و ناامیدی خود را در مورد رها شدن و "خیانت" نه تنها توسط کسانی که از آنها محافظت می‌کرد، بلکه توسط غرب که به اهدافش خدمت می‌کرد، نشان داد.

شریفی درباره دیدارش با ما می‌گوید: من دیشب بعد از صحبت با شما نخوابیدیم. از خودم می‌پرسیدم این کیست؟ چرا واقعاً به دیدن من می‌آید؟ به سختی می‌توان در شرایط من به کسی اعتماد کرد.

او ایمیل‌های درخواستی که به وزارت دفاع در لندن و "جانی مرسر"، نماینده پارلمان فرستاده را به من نشان داد. وی همچنین قول داد که فساد رئیس سابق خود را که به گفته او با کیف‌های حاوی صدها میلیون دلار پول از کشور گریخت، افشا کند.

ژنرال می‌گوید فیلم‌های دوربین مدار بسته قصر را برای اثبات این امر در اختیار دارد و اگر بتواند فرار کند، آنها را به اشتراک می‌گذارد. این یک "اگر" بسیار بزرگ است. و روز به روز بزرگتر می‌شود. به این دلیل که در سراسر پایتخت افغانستان علیه او یک تعقیب و جستجو انجام می‌شود و این روزها طالبان بسیار به او نزدیک بوده است.

ترس ژنرال از دستگیری با دانستن اینکه جستجوها توسط بی رحم‌ترین اعضای طالبان انجام می‌شود، افزایش یافته است. یکی از برادران ژنرال در خیابان شناسایی و به ضرب گلوله کشته شده است. یکی دیگر امن است و در انگلستان زندگی می‌کند. اما کلیات کدام سناریو را باید دنبال کرد؟ او در انبارش می‌گوید: "من ۳۰۰ اسلحه آنطور که طالبان مدعی است در اختیار ندارم، تنها یک اسلحه و یک گلوله. اگر طالبان به اینجا بیایند، من خودم را می‌کشم. اگر آنها مرا بگیرند به هر حال مرا خواهند کشت."

محافظ-اشرف-غنی

منبع: خبرانلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها