|
کدخبر: 197457

اروپا برای مذاکره با طالبان شرط گذاشت

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته در نشست اسلوونی درباره شروطی برای مذاکره با طالبان در افغانستان به توافق رسیدند.

بین‌الملل اروپا برای مذاکره با طالبان شرط گذاشت

به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود در اسلوونی شروطی را برای مذاکره با طالبان که اخیرا قدرت را در بسیاری بخش‌های افغانستان در دست گرفته تعیین کردند.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روی ۵ شرط برای همکاری محدود با طالبان توافق کردند. بر اساس توافق انجام شده مشارکت عملیاتی با حاکمان جدید در افغانستان به‌تدریج افزایش می‌یابد هنگامی که طالبان با مشارکت سایر نیروهای سیاسی در این کشور دولت تشکیل دهند.

علاوه بر ین اروپا باید از پایبندی دولت آینده افغانستان به حقوق بشر، حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها اطمینان حاصل کند. همچنین طالبان باید امکان کمک‌های بشر دوستانه را فراهم کرده و تضمین کند که افغانستان دوباره به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل نخواهد شد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست اسلوونی اعلام کرد که طالبان باید حقوق بشر، حقوق زنان، حاکمیت قانون، آزادی رسانه‌ها و دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه را تامین کند و تضمین دهد که افغانستان دوباره به پایگاه گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل نشود.

بورل بر لزوم گفت‌وگو با دولت جدید افغانستان اشاره کرد و در عین حاال گفت که این به معنای به رسمیت شناختن طالبان از نظر سیاسی نیست. وی تاکید کرد که اگر وضعیت امنیتی کابل اجازه دهد، کشورهای اتحادیه می‌خواهند مرکز دیپلماتیک مشترکی در محل داشته باشند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای برقراری تماس‌های دیپلماتیک با طالبان و ارائه کمک‌های بیشتر به افغانستان، شروطی چون حق سفر آزادانه اتباع خارجی و شهروندان محلی و رعایت حقوق زنان را تعیین کرده‌اند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پس از مذاکرات در اسلوونی با همتایان اروپایی خود در باره افغانستان، تصریح کرد که برلین فعلا هیچ پرداخت مستقیمی به طالبان نخواهد داشت و کمک‌های لازم صرفا بر اساس مجوز و صلاحدید سازمان ملل انجام خواهند گرفت.

کمک‌های آلمان به افغانستان با روی کار آمدن طالبان معلق ‌شده‌اند. ماس قبلا وعده داده بود که در صورت برآورده شدن شروط، تعهد برلین مبنی بر پرداخت سالانه ۴۳۰ میلیون یورو به کابل برای یک دوره پنج ساله دوباره به جریان می‌افتد.

درحال‌حاضر چین پیشگام برقراری رابطه با طالبان است. رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با معاون وزیر خارجه چین تلفنی گفت‌وگو کرده و سخنگوی طالبان نیز از بازگشایی سفارت چین در کابل خبر داده است.

اساس توافق وزرای امور خارجه اروپایی با طالبان بر اساس اطلاعات دیپلمات‌های اروپایی یک یادداشت تفاهم آلمانی- فرانسوی بود.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست دو روزه وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا در اسلوونی تجربه خروج از افغانستان را کاتالیزوری برای حرکتی سیاسی و پیشرفت در زمینه دفاعی در اروپا دانست.

آنگرت کرامپ کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان هم در این نشست از یک پایان تلخ و شکست سخت در افغانستان سخن گفت.

جوزف بورل همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید خود را برای چالش‌های آینده آماده کند. وی بار دیگر خواستار تشکیل یک نیروی واکنش سریع با حدود ۵ هزار نیرو در اروپا شد.

وزیر دفاع آلمان هم خواستار استقلال بیشتر اروپا در زمینه دفاعی شده و در عین حال این رویکرد مستقل را جایگزینی برای ائتلاف نظامی ناتو ندانست.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها