|
کدخبر: 196477

توقف تزریق مدرنا بعد از مرگ دو نفر!

به دنبال مرگ دو نفر پس از دریافت واکسن مدرنا در ژاپن، مقامات این کشور تزریق یک میلیون دوز دیگر از این واکسن را متوقف کردند.

بین‌الملل توقف تزریق مدرنا بعد از مرگ دو نفر!

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر مرگ دو نفر در پی آلودگی برخی از ویال‌های واکسن مدرنا به مواد خارجی، ۲.۶ میلیون دوز از این واکسن از روز یکشنبه در ژاپن تعلیق شده است.

وزارت بهداشت این کشور روز یکشنبه اعلام کرد یک میلیون دوز دیگر به دلیل یافتن ویال‌های واکسن آلوده در استان گونما در نزدیکی توکیو و استان جنوبی اوکیناوا به حالت تعلیق در آمده است. آخرین تعلیق پس از توقف ۱.۶۳ میلیون دوز در هفته گذشته به دلیل نگرانی‌های مشابه صورت گرفت. 

بر اساس گزارش رویترز، یک ماده سیاه کوچک در ویال واکسن مدرنا توسط یک مقام محلی پیدا شد، اوکیناوا  یکی دیگر از استان‌های این کشور نیز از وجود مواد صورتی در سرنگ و ویال این واکسن گزارش داد. 

وزارت بهداشت ژاپن گفت برخی از واکسن‌های آسیب دیده ممکن است به دلیل پارگی قطعات درپوش لاستیکی ویال باشد. تعلیق با احتیاط انجام شده و هنوز هیچ مسئله ایمنی گزارش نشده است.

دکتر تاکشی تراشیما، متخصص عفونی گفت: این دوز‌ها به ۸۶۳ مرکز واکسیناسیون در سراسر کشور ژاپن ارسال شده و تقریبا ۵۰۰۰۰۰ نفر در کشور از آن دسته تزریق کردند. علت این دو مرگ در حال حاضر در حال بررسی است، اما کارشناسان بهداشت معتقدند که ممکن است مربوط به آلودگی‌های گزارش شده نباشد. این احتمال وجود دارد که ماده خارجی باعث ایجاد نوعی بیماری در محل تزریق شود یا اینکه در خون بدن گردش کرده و باعث ایجاد بیماری پس از تزریق عضلانی از طریق سوزن ۰.۲۵ میلی متری شود که این احتمال بسیار بعید است.

تاکاهیرو کینوشیتا، پزشک و نایب رئیس گروه اطلاعاتی واکسن کرونا گفت اگر مرگ ناشی از مواد آلوده بود، احتمالا افراد بیشتری از آن دسته بیمار می‌شدند.

کینوشیتا می‌گوید: اگر مواد آلوده به اندازه‌ای خطرناک بودند که باعث مرگ برخی از افراد می‌شد، احتمالا افراد بیشتری پس از واکسیناسیون از برخی علائم رنج می‌بردند. با این حال، تحقیقات بیشتری قطعا برای ارزیابی میزان آسیب دوز‌های خاص مورد نیاز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر