|
کدخبر: 162660

۱۰ کشور اول در مسابقه توزیع واکسن کرونا

در ماه‌های گذشته که واکسیناسیون عمومی علیه کرونا آغاز شده است، برخی کشورها توانسته اند خیلی زود خود را در مسابقه توزیع واکسن در بین مردمشان پیش بیندازند؛ اما ۱۰ کشور اول جهان که بیشتر از سایر کشورها به مردم خود واکسن کرونا زده‌اند، کدام کشورها هستند؟

از آذر سال گذشته که انگلستان واکسیناسیون عمومی علیه کرونا را آغاز کرد، بسیاری از کشورها که یا تولیدکننده واکسن کرونا یا خیلی زود توانسته‌اند واکسن‌های موجود در بازار را از تولیدکنندگان آن خریداری کنند، توانسته اند درصد قابل قبولی از مردم و بخصوص گروه‌های پرخطر خود را علیه کووید ۱۹ واکسینه کنند، اما در این میان بسیاری از کشورها از جمله ایران تا حد زیادی از این رقابت جا مانده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سایت Our World in Data که در آن جمعی از محققان دانشگاه آکسفورد انگلستان با پیشتیبانی مالی سازمان غیرانتفاعی Global Change Data Lab فعالیت می کند، با استفاده از اطلاعاتی که دولت های کشورهای مختلف به نهادهای بین المللی ارائه می کنند، اقدام به تهیه فهرستی از میزان واکسیناسیون عمومی کشورها علیه ویروس کرونا کرده است.

مطابق این فهرست که البته براساس زمان ارائه اطلاعات از سوی دولت ها بعضا با تاخیری ۲ تا ۳ روزه به روز رسانی می شود، تا کنون در سراسر جهان ۱.۶ درصد از مردم دنیا هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و کشور جبل الطارق که به ۸۲.۱ درصد از مردم خود واکسن زده است، رتبه اول را از نظر درصد جمعیت واکسینه شده به خود اختصاص داده است.

بعد از آن هم رژیم صهیونیستی با تزریق واکسن به ۵۱.۷ درصد از ساکنان خود در رتبه دوم جای دارد و سپس سیشل با ۳۴.۲ درصد، جزایر کیمن با ۲۷.۳ درصد، امارات با ۲۲.۱ درصد، موناکو با ۲۱.۸ درصد، برمودا با ۲۰.۵ درصد، جزیره من با ۱۸ درصد، شیلی با ۱۷.۶ درصد و بحرین با ۱۶.۲ درصد در رتبه های سوم تا دهم از نظر درصد جمعیت واکسینه شده علیه کرونا قرار گرفته اند.

البته براساس جمعیت افراد واکسینه شده، آمریکا با تزریق واکسن به بیش از ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در رتبه اول فهرست جای دارد و پس از آن هند با واکسینه کردن ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، روسیه با ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر، ترکیه با ۶ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر، رژیم صهیونیستی با ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر، برزیل با ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، آلمان با ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر، بریتانیا ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر، مراکش با ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر و شیلی با ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار نفر، رتبه های دوم تا دهم را قرار گرفته اند.

کدام کشورها در آمار جهانی نیستند؟

نکته جالب دیگر فهرست تهیه شده توسط سایت Our World in Data این است که اساسا هیچ آماری درباره میزان جمعیت واکسینه شده علیه کرونا برای تعداد زیادی از کشورهای جهان موجود نیست که از قضا نام «ایران» نیز در میان این کشورها قرار دارد.

در واقع کشور ما به همراه افغانستان، عراق، الجزایر، آنگولا، برونئی، بورکینافاسو، کامرون، چاد، کومور، جیبوتی، کوبا، کنگو، مصر، اریتره، اتیوپی، گابن، گرجستان، فنا، گرینلند، گینه، گویان، جامائیکا، قزاقستان، قرقیزستان، کنیا، نیجریه، کره شمالی، ترینیداد و توباگو، لیبریا، لیبی و .... از جمله کشورهایی هستند که هیچ آماری درباره جمعیت واکسینه شده علیه کرونا درباره آنها وجود ندارد.

کمتر از ۰.۲ درصد مردم ایران واکسن گرفته اند

از دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا پرسیدیم که چرا نام ایران در فهرست جهانی توزیع کنندگان واکسن کرونا نیست و او هم پاسخ جالبی به این سوال رکنا داد: جمعیت افرادی که در ایران واکسینه شده اند، اصلا در حدی نیست که بتوان آمار آن را به نهادهای بین المللی ارائه داد تا سایت های مختلف آن را در فهرست های خود نشان بدهند.

وی افزود: تعداد افراد واکسینه شده در ایران به یک درصد کشور هم نمی رسد، اما در دیگر کشورهای موجود در این فهرست، سطح واکسیناسیون به حدی رسیده است که آمار قابل ارائه مناسبی وجود دارد. اما در کشور ما با این که اولویت نخست واکسیناسیون کادر درمان بوده است، هنوز بخش زیادی از این کادر هم واکسن نزده اند.

البته لازم به ذکر است که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دو روز پیش ۱۶۱ هزار نفر در ایران علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند که این رقم کمتر از ۰.۱۹ درصد جمعیت حدود ۸۵ میلیونی کشور می شود.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها