|
کدخبر: 159670

بایدن: اگر واکسن کرونا اضافه بماند، سهم دیگر کشورها است

رئیس جمهور آمریکا گفت پس از آنکه همه آمریکایی‌ها واکسن کرونا دریافت کنند، اگر واکسن اضافی باقی بماند سهم دیگر کشورها خواهد شد.

بین‌الملل بایدن: اگر واکسن کرونا اضافه بماند، سهم دیگر کشورها است

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، اولویت دریافت واکسن کرونا با مردم این کشور است و اگر چیزی اضافه بماند به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن ضمن اعلام خرید صد میلیون دوز واکسن «جانسون اند جانسون» به خبرنگاران گفت: «قرار است کار را شروع کنیم و مطمئن می‌شویم که اول آمریکایی‌ها آن را دریافت می‌کنند. اما بعد، به باقی جهان کمک می‌کنیم».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «مقادیر اضافی آن، اگر [واکسن] اضافه‌ای داشته باشیم را با بقیه جهان تقسیم می‌کنیم».

وی با این حال مدعی شد آمریکا تعهد دارد که چهار میلیارد دلار تحت برنامه جهانی کوواکس، برای رساندن واکسن کرونا به کشورهای در حال توسعه کمک کند.

بایدن در ادامه گفت: «هر اندازه که دیوار و حصار درست شود، این [همه‌گیری جهانی] چیزی نیست که با حصارکشی متوقف شود. تا زمانی که جهان ایمن نباشد، ایمن نخواهیم بود».

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفت، دولت بایدن بر توسعه واکسناسیون جهانی تمرکز دارد اما ابتدا در تلاش است مقدار دوز کافی برای مردم آمریکا را تأمین کند.

سخنگوی دولت آمریکا بدون اشاره به جزئیات گفت، بایدن بر رساندن واکسن به کشورهای در حال توسعه‌ای که متحد واشنگتن محسوب می‌شوند تأکید دارد.

ساعاتی پیش از این اعلام بایدن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای نوشته بود: «امیدوارم که همگان وقتی واکسن کووید-۱۹ را که من اغلب به آن واکسن چینی خوانده‌ام، دریافت می‌کنند به خاطر داشته باشند اگر من رئیس‌جمهور نبودم، شما شاید در بهترین حالت برای پنج سال قادر به دسترسی به آن "تزریق" زیبا نبودید و شاید هیچ وقت آن را دریافت نمی‌کردید».

امروز (پنجشنبه) نشریه «پالتیکو» به نقل از دو فرد آگاه نوشت، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۱۵ درصدی نرخ مرگ‌ومیر نسبت به سال قبل خود بود (جزئیات بیشتر).

بر اساس این گزارش شیوع ویروس کرونا در آمریکا، سال ۲۰۲۰ را به مرگبارترین سال ثبت شده در کل تاریخ این کشور تبدیل کرده است. به‌طور کلی در سال ۲۰۲۰ نرخ مرگ‌ومیر در آمریکا چیزی بیش از سه میلیون نفر بود که ویروس کرونا نزدیک به چهارصد هزار مورد آن را در بر می‌گیرد.

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم یکهزار و ۵۷۰ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده ۵۲۹ هزار و ۲۱۳ نفر افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دست‌کم ۵۹ هزار و ۵۵ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به ۲۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۴۱ نفر رسیده است.

در حال حاضر تأمین واکسن کرونا به جدالی دیپلماتیک میان کشورهای غربی تبدیل شده است. روز سه‌شنبه، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ای نوشت: «از شنیدن اتهام ملی‌گرایی در خصوص واکسن که علیه اتحادیه اروپا مطرح شدند، شوکه شدم».

رئیس شورای اروپا افزود: «در این مسئله نیز حقایق دروغ نمی‌گویند. بریتانیا و ایالات متحده به‌طور آشکار صادرات واکسن یا اقلام ساخت واکسن به اتحادیه اروپا را ممنوع کرده‌اند اما اتحادیه اروپا هرگز صادر کردن آن‌ها را متوقف نکرده است».

در مقابل «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در نامه‌ای به میشل ادعاهای او درباره توزیع واکسن کرونا را «تماماً غلط» توصیف کرد و روز چهارشنبه «نیکول مانیون» معاون سفیر اتحادیه اروپا در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر