|
کدخبر: 147532

باز هم جهش ویروس کرونا این بار در آفریقا!

محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که سویه جهش یافته کروناویروس که در افریقای جنوبی مشاهده شده ممکن است باعث کاهش اثربخشی واکسن شود.

این جهش موسوم به E۴۸۴K که در گونه‌ای از کروناویروس پیدا شده دو ماه قبل برای نخستین بار در افریقای جنوبی شناسایی شد. این گونه جهش یافته اکنون به ۱۲ کشور گسترش پیدا کرده است.

"پنی مور" دانشیار موسسه ملی بیماری‌های قابل واگیر در افریقای جنوبی این جهش را "نگران کننده" خواند.

وی گفت: ما نگران هستیم که این جهش تاثیرگذار باشد اما در مورد میزان اثربگذاری آن اطلاعاتی وجود ندارد.

E۴۸۴K "جهش فرار" نامیده شده زیرا بررسیها نشان می‌دهد که ممکن است بتواند از برخی آنتی بادی‌های تولید شده از طریق واکسن رهایی پیدا کند.

محققان افریقای جنوبی که در حال مطالعه روی جهش E۴۸۴K هستند همچنان در حال تکمیل بررسیهای آزمایشگاهی خود هستند تا مشخص شود آیا واکسن از اثربخشی لازم در برابر گونه جدید برخوردار است.

براساس آنچه تاکنون مشاهده شده، پژوهشگران اظهارکردند که تردید دارند جهش E۴۸۴K واکسن کروناویروس را بی‌اثر خواهد کرد. در عوض، آنان تصور می‌کنند که جهش- به خودی خود یا در ترکیب با جهش‌های دیگر- می‌تواند اثر واکسن را در برابر گونه کروناویروس کاهش دهد.

محققان همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است E۴۸۴K نشانه‌ای در کروناویروس باشد که نشان دهنده توانایی تغییر ویروس در مقابل چشمان ماست. اگر این جهش در طی چند ماه اتفاق بیفتد، جهش‌های مشکل ساز دیگری نیز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر