|
کدخبر: 136134

بایدن فرق می کند!

تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه ضمن بررسی آثار سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، به تفاوت‌ سیاست‌‌های دولت ترامپ با دمکرات‌‌ها و بایدن پرداخت.

قاسم محبعلی تحلیل‌گر ارشد مسائل خاورمیانه پیرامون سفر اخیر پمپئو به منطقه و همچنین سیاست‌های آمریکا در روزهای باقی‌مانده تا پایان دولت ترامپ، اظهار داشت: دولت آقای ترامپ،‌ به ویژه شخص خود رئیس جمهور و وزیر خارجه‌اش شخصیت‌های غیر طبیعی هستند و رفتارشان متناسب با قواعد نیست. این سفر با توجه به اینکه آقای ترامپ در انتخابات رای نیاورده، می کوشند تا میراث سیاست خارجه آقای ترامپ را تا آنجا که ممکن است حفظ کنند.

وی با اشاره به اقدامات ترامپ در خاورمیانه، اظهار کرد: به رسمیت شناختن الحاق جولان، انضمام بخشی از کرانه باختری به اسرائیل، پذیرش انتقال سفارت و فشار به کشورهای عربی برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، حمایت از عربستان سعودی بدون اینکه به اقدامات خلاف قاعده این کشور در جنگ یمن یا ترور خاشقچی توجه کرده و آنها را محکوم کند و همچنین اقدامات بی قاعده‌ای که علیه ایران انجام داد از جمله ترور سردار سلیمانی و تحریم‌ها علیه کشورمان از اقداماتی بود که رییس جمهور آمریکا در خاورمیانه انجام داد که فاصله زیادی با یک سیاست خارجه منطقی و قابل دفاع در آمریکا داشت.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود:‌ اتفاقات دیگری در سیاست خارجه ترامپ نیز در سطح بین‌المللی رخ داد که می توان به خروج از معاهده آب و هوایی، خروج از پیمان‌های دیگر آمریکا و از جمله برجام اشاره کرد. این موضوعات از جمله مواردی است که بعید است دولت بعدی آنها را ادامه دهد. از این رو عربستان سعودی و  نتانیاهو نگران این تغییر و تحولات هستند و ممکن است پمپئو برای دلداری دادن به‌آنها به منطقه آمده باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ پمپئو با سفر خود به منطقه اشغالی و اقدام غیرقانونی سفر به یک منطقه اشغال شده سعی می‌کند این وضعیت را تثبیت کند تا دولت بعدی نیز نتواند تغییرات لازم را به وجود بیاورد.

محبعلی درباره اینکه آیا سیاست های دولت بعدی آمریکا متفاوت از آنچه که ترامپ انجام داده است خواهد بود، گفت: آن چیزی که حزب دموکرات و آقای بایدن هم در سند و پلتفرم ۲۰۲۰ در کنوانسیون حزب درباره سیاست داخلی و خارجی خود ثبت کرده‌اند، بسیار متفاوت از آن چیزی است که آقای ترامپ بارها هم اعلام کرده و هم انجام داده است. چه در سیاست‌های خاورمیانه‌ای و چه در مورد سیاست‌های خارجی و بین المللی آمریکا صراحتا در پلتفرم دموکرات‌ها اعلام شده است که انضمام غیرقانونی سرزمین های فلسطینی را نمی‌پذیرند و از شهرک سازی حمایت نمی‌کنند. البته در مورد قدس در یک عمل انجام شده قرار دارند چرا که این مصوبه مجلس سنا بوده و امکان بازگشت آن وجود ندارد، اما طبیعتاً دولت نتانیاهو نگرانی دارد که تغییرات عمده‌ای در عمل در سیاست‌های آمریکا اتفاق بیافتد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای ادامه داد: دموکرات‌ها می‌خواهند هم رابطه خود را با فلسطینی‌‌ها بهبود بخشند و کمک‌هایی که پیش‌تر می‌کردند را ادامه دهند و هم در مورد عربستان سعودی نیز صراحتا می‌گویند به حمایت لجستیکی خودمان در ائتلاف عربستان سعودی در جنگ یمن پایان می‌دهیم و به جای جنگ از مذاکره و صلح حمایت می‌کنیم؛ این نیز تفاوت عمده‌ای است.

وی با اشاره به شعارهای تبلیغاتی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در مورد برجام گفتند اگر ایران به تعهداتش عمل کند ما به برجام باز می‌گردیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم از سویی تاکید دارند که رابطه‌شان را با متحدین خود در منطقه حفظ می کنند اما حقوق بشر و توسعه سیاسی و حمایت از جامعه مدنی را مبنای سیاست‌هایشان در این کشورها قرار خواهند داد. این موضع باعث نگرانی کشورهای مثل عربستان سعودی، مصر ، امارات و کشورهایی که فاقد این شرایط هستند، می‌شود. بنابراین در آن سیاست‌هایی که اعلام کرده‌اند تفاوت‌های آشکاری وجود دارد اما اینکه چقدر به آن عمل شود بستگی به شرایط زمانی و مکانی و توانایی‌ها دارد که همیشه بین حرف تا عمل فاصله وجود دارد. یعنی آنچه که یک کاندیدا انتخاباتی اعلام می‌کند با آنچه که در دوره ریاستش اجرا می‌شود تفاوت زیادی دارند. اما به نظر می‌رسد جهت‌گیری‌ها کاملا متفاوت از جهت گیری‌هایی است که ترامپ داشته است.

ارسال نظر