|
کدخبر: 133999

موانعی که ترامپ برای بایدن ایجاد کرده است

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به موانع ایجاد شده از سوی ترامپ در خصوص ایران برای جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا می پردازد و امکان رفع آنها را مورد بررسی قرار می دهد.

بین‌الملل موانعی که ترامپ برای بایدن ایجاد کرده است

علی اصغر زرگر گفت: الان بسیار زود است که درمورد سیاست خارجی دولت بایدن حرف بزنیم. او حداقل شش ماه زمان می خواهد تا در جایگاه فعلی جا بیفتد و بعد شروع به تصمیم گیریهای کلان در حوزه سیاست خارجی خود کند. او نیاز دارد که شاخصه های سیاست خارجی خود را دوباره ترسیم کند چرا که ترامپ بازی را در این چهار سال بهم زده. به همین دلیل است که تا به کاخ سفید برود و بخواهد تیم خودش را مشخص کند و خط و مشی تازه ای ترسیم کند، حداقل شش ماه زمان می برد. به طور کلی در آمریکا رئیس جمهور نمی تواند اصول کلی سیاست خارجی را کاملا تغییر دهد. سیاست این کشور بر اساس منافع ملی و اصولی تنظیم شده که ساختار خاص خودش را دارد و تغییر یک شبه آن ممکن نیست.

وی ادامه داد: در رابطه با ایران نظر بایدن این است که به همان سیاست خارجی که اوباما تا پیش از سال ۲۰۱۶ در پیش گرفته بود برگردد. یعنی مذاکرات با ایران با یک سری شرایط ایجاد شود و احتمالا یکی از مهم ترین شرایطی که خواهد گذاشت بازگشت ایران به تعهداتی است که در توافق هسته ای آمده. به ویژه در مورد مسائل مرتبط به انرژی هسته ای و گام هایی که ایران به عقب برداشته، او خواهان تغییر شرایط است و در نهایت تمایل دارد تا با ایران در خصوص مسائل منطقه ای و دفاعی هم به گفتگو بنشیند. البته ایران می گوید که چنین مساله ای را قبول نخواهد کرد.اما فعلا جزئیاتی از قبیل اینکه شرایط بایدن چه خواهد بود؟ آیا برای حل مشکلات پیش شرط تعیین می کند یا نه و... مشخص نیست.

این کارشناس اضافه کرد: مقدار زیادی از تحریم هایی که توسط ترامپ علیه ایران در دو سال گذشته اعمال شده، بر اساس نوعی همپوشانی انجام گرفته است. مثلا تحریم ها تنها مرتبط با موضوع هسته ای نیستند بلکه مسائل امنیتی و دفاعی و تروریسم و ... را هم پوشش می دهند. این لایه به لایه بودن تحریم ها باعث می شود که برداشته شدنشان به آسانی و یک جا صورت نگیرد. اما اینکه چه میزان طول بکشد به رویکرد طرفین بستگی دارد و اینکه تا چه اندازه بتوانند مسائل را میان خود حل و فصل کنند. اما می توان گفت که چنین چیزی زمان بر خواهد بود. 

در کوتاه مدت و بعد از کنار رفتن یک دولت که سیاستش در قبال ایران شدیدترین تحریم ها بوده، دولت جدید قادر نخواهد بود که به سرعت همه موانع را پس بزند. پس نیاز به برداشتن قدم های کوچک است. بعید نیست که بخش هایی از تحریم ها که توسط دولت ترامپ فعال شده بودند، به ویزه در حوزه هایی مثل نقل و انتقالات مالی و فروش نفت شامل تخفیف هایی شوند و آمریکا امتیازات جزئی در این موارد بدهد. این موارد می تواند نسبتا سریع تر رخ دهد. اما در مواردی که نیاز به اجماع در داخل ایالات متحده وجود دارد، کار به این آسانی نیست و زمان می برد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر