|
کدخبر: 131987

ترامپ ۷۰۰ نفر را کشت!

گردهمایی‌های انتخاباتی دونالد ترامپ منجر به ۷۰۰ مرگ ناشی از ابتلا به کرونا شده است

بین‌الملل ترامپ ۷۰۰ نفر را کشت!

برخلاف جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌روی امریکا که با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در کشورش از برگزاری گردهمایی‌های بزرگ تبلیغاتی خودداری کرد و به رویدادهای آنلاین و برگزاری تجمعاتی با حضور شرکت‌کنندگان «درون خودرو» روی آورد، رقیب جمهوری‌خواه او دونالد ترامپ، از ماه فوریه تا کنون بیش از ۵۰ گردهمایی بزرگ برگزار کرده است.

در حالی که دونالد ترامپ این گردهمایی‌های بزرگ و هزاران نفری را «سرگرم کننده»، «عالی» و «بزرگترین نمایش روی زمین» توصیف کرده، مطالعات دانشگاهی پرده از حقیقتی دیگر برمی‌دارد.

تحقیقاتی که به تازگی توسط پژوهشگران دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان داد در مناطقی که گردهمایی‌های بزرگ ترامپ برگزار شده، شمار مبتلایان به کرونا دست‌کم ۳۰ هزار مورد و شمار قربانیان کرونا نیز دست‌کم ۷۰۰ مورد بیشتر از حد نرمالِ قابل انتظار بوده است.

پژوهشگران برای انجام این تحقیق، به سراغ وضعیت سلامت ساکنان مناطقی رفتند که ۱۸ گردهمایی بزرگ انتخاباتی دونالد ترامپ بین تاریخ‌های ۲۰ ژوئن تا ۲۲ سپتامبر در آنجا برگزار شده است. پژوهشگران در این مناطق، وضعیت سلامت ساکنان و سرعت انتشار ویروس کرونا را، دو هفته قبل تا دو هفته بعد از برگزاری این گردهمایی‌ها بررسی کردند.

آنها همچنین به مقایسۀ وضعیت شیوع کرونا در مناطقی که میزبان گردهمایی ترامپ بودند با «مناطق مشابه» دیگری در کشور که همان ویژگی‌های جفرافیایی، اجتماعی و بهداشتی را دارند اما تجمعات ترامپ در آنجا برگزار نشده بود، پرداختند.

پژوهشگران در نهایت دریافتند که سرعت شیوع کرونا در مناطقی که این تجمعات برگزار شده در مقایسه با مناطق مشابه بسیار بیشتر بوده است.

به این ترتیب آنها در پاسخ به این پرسش که «آیا این گردهمایی‌های بزرگ باعث افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا در ایالات متحده شده است یا خیر» اعلام کردند که این گردهمایی‌ها در واقع بسیار «مسری» و «کشنده» بوده‌اند.

نتیجۀ تحقیق همچنین خاطرنشان می‌کند که علاوه بر ابتلای بیش از ۳۰ هزار نفر و مرگ بیش از ۷۰۰ نفر در پی شرکت در این تجمعات، باید به این موضوع نیز توجه داشت که این شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد این ویروس را به افرادی که در این گردهمایی‌ها حضور نداشتند نیز منتقل کرده و به این ترتیب باعث ابتلا و مرگ افراد بیشتری شده‌اند.

تیم تحقیق نتیجه می‌گیرد «مناطقی که میزبان گردهمایی‌های بزرگ انتخاباتی ترامپ بوده‌اند، هزینۀ بالایی را از مسیر ابتلا به کرونا و سپس مرگ متحمل شده‌اند» و اینکه اگر این گردهمایی‌ها برگزار نمی‌شد، این تلفات سنگین نیز روی نمی‌داد.

تصاویر منتشر شده از این گردهمایی‌ها نیز نشان می‌دهد که در جریان برگزاری آنها، عمدتا تلاشی برای رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی شرکت‌کنندگان نشده است؛ نه فاصله اجتمماعی رعایت شده و نه استفاده از ماسک برای هزاران شرکت‌کننده در آن اجباری بوده است.

در این تجعات معمولا تنها گروهی ماسک بر چهره داشتند که در نزدیک تریبون دونالد ترامپ یا پشت او نشسته بودند و به این ترتیب روی لنز دوربین‌های فیلمبرداری ظاهر می‌شدند.

گردهمایی‌های هزاران نفریِ دونالد ترامپ حتی گاه در مناطقی برگزار شده که مقامات بهداشت منطقه تجمع بیش از ۲۵۰ نفر را ممنوع کرده بودند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر