|
کدخبر: 128523

نگرانی ترامپ و بایدن از چیست؟

ترامپ و بایدن ۲ رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در تازه‌ترین اظهارنظرشان در جمع هواداران خود به ترتیب از وقوع تقلب و حیله‌گری در انتخابات خبر دادند.

بین‌الملل نگرانی ترامپ و بایدن از چیست؟

ترامپ و بایدن ۲ رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در تازه‌ترین اظهارنظرشان در جمع هواداران خود به ترتیب از وقوع تقلب و حیله‌گری در انتخابات خبر دادند. ابتدا ترامپ در کاخ سفید از شگفت‌زده شدن امریکایی‌ها از حجم بالای تقلب در انتخابات صحبت کرد و ساعاتی بعد بایدن با اعتمادبه‌نفس تمام شکست خوردن احتمالی‌اش در انتخابات را مستقیما به حیله‌گری ترامپ در پای صندوق‌های رای ارتباط داد.

این مواضع در شرایطی از سوی ۲ کاندیدا مطرح می‌شود که پیش از این ترامپ از یک سو و حامیان بایدن از سوی دیگر بر وقوع تخلف و تقلب در انتخابات تاکید کرده و هر یک از ۲ جناح از راهکار‌هایی مثل نظارت غیررسمی حامیان‌شان بر صندوق‌های رای و حتی صف‌کشی خیابانی صحبت کرده بودند. هر چند دموکرات‌ها برخلاف ترامپ از قبول نتایج در صورت شکست صحبت کرده بودند، اما رویکرد تهاجمی جو بایدن و کاملا هریس در ۲ مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد دموکرات‌ها در برابر ترامپ و اعمال نفوذ جمهوری‌خواهان در دیوان عالی و سنا دست به عصا قدم بر نخواهند داشت و برنامه جدی برای اعتراضات خیابانی در صورت شکست در انتخابات خواهند داشت.

در این بین، اما جامعه امریکا شاهد زوال سرنوشت شهروندان این کشور است. رکوردشکنی کرونا در امریکا از اوایل هفته جاری که منجر به ابتلای بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم این کشور در یک روز شده نگرانی عمیقی را در جامعه امریکا پدید آورده و عملا آنها را نسبت به دولت فعلی و آینده امریکا ناامید کرده است. شاهد این مدعا نیز آمار‌ها و نظرسنجی‌هایی است که نشان می‌دهد امریکایی‌ها تفاوتی در تاثیر انتخاب بایدن یا ترامپ بر بهبود اقتصاد و سلامت نمی‌بینند.

 بایدن: حیله‌گری پای صندوق‌های رأی باعث شکست من می‌شود

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا روز گذشته در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در ایالت پنسیلوانیا، از احتمال وقوع تقلب و حیله‌گری در انتخابات صحبت کرد و تنها راه شکست خوردن در انتخابات را تقلب و حیله‌گری در پای صندوق‌های رأی دانست. به نوشته رویترز، جو بایدن در جمع هوادارانش گفت: «حتما رأی دهید، زیرا تنها راهی که ما بازنده می‌شویم، این است که حیله‌گری در شعب اخذ رأی جریان داشته باشد». وی در ادامه درباره منظور خود از حیله‌گری گفت: «ترامپ تلاش می‌کند این کار را از راه سرکوب رأی‌دهندگان از جمله زیر سوال بردن امنیت رأی‌گیری پستی و تشویق هواداران جمهوری‌خواه به نظارت غیررسمی بر انتخابات انجام دهد». نامزد حزب دموکرات در پاسخ به سوالی درباره امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات در صورت شکست، اظهار کرد: «من نتایج این انتخابات را می‌پذیرم، تمام».

این اظهار نظر بایدن در حالی است که چهره‌های شناخته‌شده دموکرات پیش از این با توجه به سابقه عملکرد ۴ ساله ترامپ نگرانی شدید خود را بابت استفاده رئیس‌جمهوری امریکا از نفوذ و قدرت اجرایی خود برای تقلب گسترده هنگام و بعد از انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کرده بودند، تا جایی که بحث‌هایی جدی درباره اعتراضات خیابانی دموکرات‌ها در صورت شکست در انتخابات مطرح شده است. نگرانی از تقلب در انتخابات توسط ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان هم مطرح شده است.

نکته جالب توجه اینکه رئیس‌جمهوری امریکا نیز بار‌ها بر وقوع تقلب در انتخابات امریکا تاکید کرده و در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود صراحتا اعلام کرده است «انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بیشترین تقلب را به خود خواهد دید».

سلامت انتخابات در هاله‌ای از ابهام

پیش از سخنرانی بایدن، ترامپ به مسئله تقلب اشاره کرده بود. وی شنبه‌شب در نخستین سخنرانی خود پس از ترخیص از بیمارستان و با حضور بدون ماسک در کاخ سفید در جمع هوادارانش، بار دیگر به احتمال تقلب در انتخابات اشاره کرد و گفت: «روند انتخابات با مشکل تقلب مواجه است و از حجم تقلب در صندوق‌های انتخابات شگفت‌زده خواهید شد».

تاکید بر بروز تقلب در انتخابات از سوی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نخستین‌بار از سوی ترامپ مطرح شد. رئیس‌جمهوری امریکا اواخر ماه آگوست در سخنانی خطاب به هوادارانش در منکاتوی ایالت مینه‌سوتا گفت: «تن‌ها راه شکست [من]در این انتخابات آن است که در انتخابات تقلب شود. این نکته را به یاد داشته باشید. این تنها راه شکست‌مان در انتخابات است».

رئیس‌جمهور امریکا همچنین در آن زمان با زیر سوال بردن فرآیند انتخابات در امریکا به برگزاری انتخابات به شکل پستی حمله کرد و گفت: ما باید در انتخابات پیروز شویم. ما نمی‌توانیم بازی کنیم. [شما باید]بیرون بروید و رأی بدهید. باید مطمئن شوید آرای شما شمارش می‌شود؛ بنابراین باید بسیار محتاط و مراقب باشیم. ما اجازه تقلب در انتخابات را نخواهیم داد».

این اظهار نظر ترامپ در کنار آنچه در مناظره‌های ۲ کاندیدا و معاونان‌شان در ۲ هفته گذشته پیرامون سلامت انتخابات مطرح شده است، نشان داد هر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه به این باور رسیده‌اند که اعمال نفوذ سیاسی و تقلب در انتخابات از سوی رقیب حتمی است. ترامپ صراحتا در مناظره با بایدن درباره سلامت انتخابات گفت: «این احتمال وجود دارد که به‌دلیل رأی‌گیری پستی و دیر اعلام شدن نتایج انتخابات تا ماه‌ها از اعلام نتایج خبری نباشد، گاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد آرا سرگردان خواهد شد؛ این‌ها همه کار دموکرات‌هاست که می‌خواهند تقلب کنند». وی تلویحا از تاثیر کاخ سفید بر روند انتخابات صحبت کرد و گفت: «امیدوارم نیازی به دادگاه عالی نباشد، اما روی آن حساب باز می‌کنم. برگه‌های رأی فروخته می‌شود یا در رودخانه‌ها دیده می‌شود. از طرفدارانم می‌خواهم برای جلوگیری از بروز هر گونه تقلب به حوزه‌های انتخابی و مراکز رأی‌گیری بروند و اوضاع را به دقت تحت نظر بگیرند. اگر انتخابات به شکل عادلانه انجام شود، صددرصد همکاری خواهم کرد، اما اگر رأی‌ها دستکاری شوند، هرگز آن را نخواهم پذیرفت. نتیجه انتخابات را نخواهم پذیرفت».

کرونا دغدغه مردم و سوژه مقابله با رقیب

تکیه ۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بر مسئله تقلب و عدم سلامت انتخابات در حالی است که براساس نظرسنجی‌ها مهم‌ترین دغدغه کنونی مردم امریکا درحال‌حاضر مسئله کرونا و بهداشت است. همین امر هم سبب شده ستاد‌های انتخاباتی ترامپ و بایدن با اتخاذ رویکرد‌های متفاوت در این موضوع دو طرف را به چالش بکشند. ترامپ در تازه‌ترین سخنرانی خود در جمع هوادارانش از توزیع واکسن کرونا در امریکا در آینده نزدیک خبر داد و از سوی دیگر دموکرات‌ها ترامپ را به سهل‌انگاری و بی‌مسؤولیتی درباره کرونا متهم می‌کنند. ویروس کرونا تاکنون بیش از ۵/۷ میلیون نفر در امریکا را آلوده کرده و جان ۲۱۴ هزار نفر را گرفته است.

ترس از تبعات سیاسی ویروس کرونا با توجه به حساسیت بالای افکار عمومی امریکا، هر دو نامزد را بشدت هراسان کرده است. ۲ نامزد انتخاباتی در تلاشند با مانور درباره این ویروس و وارد آوردن اتهام به یکدیگر در عرصه سیاسی و انتخابات، آرای بیشتری به نفع خود جلب کنند؛ از یک سو ترامپ پس از ابتلا به کرونا به دنبال جلب عواطف عمومی برآمد و بعد از ترخیص از بیمارستان با حضور هالیوودی در کاخ سفید، از سیاست موفق دولتش در قبال کرونا صحبت کرد و در سوی مقابل، بایدن با تکیه بر تبعات ابتلای رئیس‌جمهوری امریکا به «کووید-۱۹» و منوط کردن مناظره به منفی بودن تست مجدد ترامپ به دنبال برجسته کردن پیامد‌های ناکارآمدی دولت ترامپ در اذهان امریکایی‌هاست، به‌ویژه که نتایج مناظره معاونان ۲ نامزد نشان می‌دهد مردم امریکا بیش از هر زمانی نگران آینده اقتصادی و بهداشتی خود هستند.

نکته جالب توجه دیگر درباره کرونا آنکه هم در مناظره بایدن و ترامپ و هم در مناظره کاملا هریس و مایک پنس، دموکرات‌ها از حضور بدون ماسک مقامات دولت در مراسم معارفه قاضی برت انتقاد کرده بودند و در مقابل رئیس‌جمهوری و معاون وی با استناد به نظرات کارشناسان حوزه بهداشت از حصول امنیت در برابر کرونا در فضای باز صحبت کرده‌اند. این در حالی است که دیروز دکتر آنتونی فائوچی، مدیر مرکز ملی آلرژی و بیماری‌های واگیر امریکا درباره منشأ خوشه ابتلا در کاخ سفید که تاکنون ۳۷ نفر را درگیر کرده است، گفت مراسم معرفی قاضی ایمی برت منشأ شیوع کرونا در این کاخ بوده است.

۷ دلیل نگرانی رقبای ترامپ از نتایج انتخاباتی امریکا

پایگاه امریکایی آلترنت، در گزارشی دلایل نگرانی رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را مورد بررسی قرار داد. در این گزارش ۷ دلیل احتمالی تغییر نتایج به ضرر دموکرات‌ها مورد اشاره قرار گرفته است:

۱- روش نظرسنجی‌ها ممکن است باعث نوسان و برخی تغییرات احتمالی در نتایج شود.

۲- در روز‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی، نظرات افرادی که هنوز مصمم به رای دادن نیستند، ممکن است تغییر کند یا افرادی که هنوز نمی‌دانند به چه کسی رای دهند، ممکن است به نامزد خاصی گرایش پیدا کنند.

۳- اگر اختلاف ترامپ و رقیبش زیادتر شود، جمهوری‌خواهان تلاش بیشتری برای زیر سوال بردن و به تحلیل بردن انتخابات خواهند داشت که این وضعیت شرایط را برای پیروزی رقیب ترامپ سخت‌تر خواهد کرد.

۴- عدم اطمینان از تایید نهایی و شمارش همه آرای پستی و مسائل مربوط به قوانین شمارش آرا باعث مشکلات بیشتری برای دموکرات‌ها خواهد شد، چون بیشتر مخالفان ترامپ قرار است به صورت پستی در انتخابات شرکت کنند و این نگرانی وجود دارد که همه آرای پستی به دلیل قوانین خاص، حائز ویژگی لازم برای شمارش نشوند.

۵- نگرانی دیگر مرتبط با دیوان عالی امریکاست که بر اساس رویکرد خود اجازه تغییرات مرتبط با قوانین انتخابات در روز‌های منتهی به انتخابات را نخواهد داد و عدم تغییرات مرتبط با قوانین پستی باعث ادامه مشکلات رای‌گیری پستی خواهد شد.

۶- اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا می‌تواند در صورت به چالش کشیده شدن نتایج انتخابات، برای جمهوری‌خواهان سرنوشت‌ساز باشد.

۷- کسب اکثریت صرف برای رقیب ترامپ کافی نیست، بلکه با توجه به نزدیک شدن رقابت‌های انتخاباتی، جو بایدن لازم است حائز بیشترین میزان ممکن آرای الکترال کالج شود تا امکان کمتری برای به چالش کشیده شدن نتایج انتخاباتی وجود داشته باشد.

ثبت بیش از ۵۵ هزار ابتلای روزانه در امریکا

افزایش اخیر موارد ابتلا به کروناویروس در سراسر امریکا کارشناسان بهداشت و درمان این کشور را نگران کرده که این می‌تواند آغازگر «موج مخوف دوم» باشد. دکتر «مگان راننی» پزشک اورژانس و دانشیار دانشگاه براون در این باره به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: همه ما شاهد افزایش شمار بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» هستیم که به اورژانس می‌آیند و واقعا حال خوبی ندارند و به بستری و حتی مراقبت ویژه نیاز دارند. عمیقا نگران هستیم این آغاز موج مخوف دوم باشد.

طبق آمار دانشگاه «جان هاپکینز» ۵۷ هزار و ۴۲۰ مورد جدید ابتلا در روز جمعه گزارش شد که بیشترین ابتلای روزانه از ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد) بوده است. بنا بر اعلام این دانشگاه، روز جمعه سومین روز متوالی بود که امریکا آمار بیش از ۵۰ هزار مبتلا را به ثبت رساند. آخرین باری که امریکا ۳ روز متوالی آمار بیش از ۵۰ هزار مبتلا را به ثبت رساند، اواسط ماه آگوست بود.

دکتر «تام فریدن» رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در دولت قبل گفت آمار واقعی قربانیان کرونا در امریکا بیش از ۲۵۰ هزار نفر است و سردرگمی درباره نرخ تلفات را نتیجه نحوه درج علت مرگ در گواهی فوت دانست. طبق آخرین آمار دانشگاه جان هاپکینز، شنبه‌شب با ثبت ابتلای ۵۶ هزار و ۱۴۹ نفر، تعداد کل مبتلایان امریکا به ۷ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۹۴۷ نفر رسید و آمار تلفات این کشور هم با افزایش ۶۳۷ نفری به ۲۱۴ هزار و ۳۷۶ نفر رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر