|
کدخبر: 94262

ایرانی‌ها چقدر در بازارها سرمایه‌گذاری کردند؟ + جدول

درصد پس انداز جامعه ایرانی در بازارهای سرمایه‌گذاری اصلی مانند بورس، ارز، طلا، ملک و سپرده بانکی طی سال ۹۸ طبق نظر سنجی مشخص شد.

گسترش نیوز: آخرین آمارها از سهم پس انداز ایرانی در بازارهای اصلی سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد با وجود رونق بی‌سابقه بورس در سال گذشته، هنوز سهم این بازار از منابعی با ماهیت پس انداز، بسیار اندک است. به طوریکه که مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) چندی پیش از نحوه رفتار پس انداز جامعه در سال ۹۸ نظر سنجی کرد که نتایج جالب توجهی دارد.

amariranian.jfif

براین اساس، بیش از یک سوم جامعه ایرانی هیچ پس اندازی ندارند. این یعنی این بخش در شوک‌های اقتصادی، بیماری یا حوادث بسیار آسیب پذیر هستند. با نگاهی به ادبیات موضوع سه مورد فقر، نبود سواد مالی و نبود ابزار مناسب پس انداز می‌تواند علت پدیده عدم پس انداز باشد.

همچنین ۱.۲ درصد پس انداز از طریق ارز و دلار انجام شده است. این رقم نشان می‌دهد اینکه ذخیره‌های ارزی مردم موجب نوسان نرخ ارز شده بسیار از واقعیت دور است. در بحران ارزی شهریور گذشته، بسیاری مقصر افزایش قیمت را هجوم مردم برای خرید ارز عنوان کرده بودند.

در این میان بازار سرمایه با سهم ۱.۵ درصدی، سهم بسیار پایینی از پس انداز مردم دارد و به نظر می‌رسد ظرفیت رشد بالایی تا رسیدن به سایر کشورها دارد.

ملک و سپرده‌های بانکی کماکان ابزارهای اصلی پس انداز هستند.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها