|
کدخبر: 289412 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

اظهار نظر عشقی درباره عرضه خودرو / قیمت پایه را افزایش می دهیم

عشقی رییس سازمان بورس درباره عرضه خودرو گفت: قول‌هایی در خصوص اصلاح قیمت کارخانه داده شده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون زیان بفروشند. اگر عرضه‌ها منظم بشود، قیمت‌ها طی چند ماه می‌تواند نزولی بشود

بورس اظهار نظر عشقی درباره عرضه خودرو /  قیمت پایه را افزایش می دهیم

رئیس سازمان بورس در چهارمین نشست خبری در سازمان بورس گفت: امسال تمام سودهای نقدی از طریق سجام پرداخت شد. این تجربه خوبی بود که سهامداران در کمترین زمان به سود خود رسیدند.بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی سود رسوبی در سال جاری داشتیم.

وی افزود: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود. باید تمرکز جدی بر این موضوع داشته باشیم. سال آینده آموزش مدیران ناشران را نیز خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهام‌داران اقلیت داشته باشد.

عشقی خاطرنشان کرد: سجام امسال همه سودهای نقدی را پرداخت کرد. افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سودهای رسوبی طلبکار بود. امسال سال پرکاری در میز صنعت هم بود.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: اتفاقی که در بازار سرمایه افتاده است، عملکرد هیئت داوری بود. این هیئت همواره این مشکل را داشت که پرونده‌ها خیلی طول می‌کشید. این آمار امسال بسیار کم شده است.

عشقی افزود: بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جز پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده. مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.

وی تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نمادهای معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده است، بی‌تفاوت نخواهد ماند و به‌دنبال رفع گره‌ها و مشکلات آنها هستیم. خوشبختانه طی سال گذشته بسیاری از این نمادها بازگشایی شدند.

عشقی اظهار داشت: اقداماتی همچون گواهی شمش طلا که یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد و با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شد. امیدواریم در آینده ابزارهای متنوع‌تری در بحث‌ بازار مشتقه راه‌اندازی بشود.گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند که این موضوع نیز در جذب سرمایه‌های خرد و همچنین فعالیت در عوض واردات کمک کننده خواهد بود. البته پیش‌رویی این موضوع نیاز به همراهی و مراقبت وزارت نفت نیاز است.

وی افزود:ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله می‌شود، این مسئله اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌ها ایجاد می‌کند؛ طی سال‌ آینده نیز این سیاست را پیش خواهیم برد و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد کرد.

تاسیس بورس بین‌الملل باید از جانب مناطق آزاد پیگیری شود

مجید عشقی درمورد راه‌اندازی بورس بین‌الملل، گفت: اداره شرکت‌های بورس در دست هیات مدیره آن‌هاست و با دبیرخانه مناطق آزاد اختلاف نظری نداریم.به محض اینکه شروط شش‌گانه برای صدور مجوز تاسیس بورس مذکور فراهم بشود، بورس بین‌الملل تاسیس خواهد شد.

وی افزود: این موضوع در‌ شورای عالی بورس و کمیسیون تخصصی مطرح است و اگر لیست سهامداران و شروط لازمه مشخص بشود، مانعی در این موضوع وجود نخواهد داشت.سازمان بورس در بحث‌های اجرایی تاسیس بورس بین‌الملل دخالتی ندارد، البته کمک‌های لازم را خواهد داشت اما تحقق این موضوع باید از جانب سازمان مناطق آزاد پیگیری بشود.

بورس کالا اجباری برای تعیین قیمت پایه ندارد

مجید عشقی در خصوص پایین بودن قیمت پایه محصولات بورس کالا و متناسب نبودن نرخ‌ها با حواله دلار ۳۶ هزار تومانی، گفت: قیمت پایه کالاها را عرضه‌کننده مشخص می‌کند و بورس کالا هیچ اجباری در قیمت پایه ندارد.

وی افزود: البته گاهی ستاد تنظیم بازار تصمیماتی درخصوص قیمت‌های پایه اخذ می‌کند اما مهم این است که سقف رقابتی وجود ندارد و متناسب با عرضه و تقاضا، قیمت نهایی مشخص می‌شود.در بورس کالا قیمت پایه بر اساس نرخ دلار نیمایی یعنی همان نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در این بستر رقابت آزاد شکل می‌گیرد؛ به‌عبارت با برداشته شدن محدودیت و سقف معامله امکان شکل‌گیری رقابت برای خریداران فراهم شده است.

پیگیر مطالبات سهامداران بدون هویت دهه ۵۰ و ۶۰، هستیم

مجید عشقی درباره تعیین تکلیف سهام سهام‌داران پیش از سال ۱۳۵۰ گفت: این موضوع عمدتا درباره شرکت‌هایی است که قبل از سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۶۰ تشکیل شدند.بعضی از سهام‌داران این شرکت‌ها کاملا نامشخص هستند. اطلاعات دقیق از آن‌ها در دسترس نیست. قرار است همکاران ما عدد و رقم دقیق تعداد سهام‌داران و ارزش دارایی‌های آنها را مشخص کنند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم عدد چندان قابل ملاحظه‌ای باشد. در هر صورت پس از طی مراحلی، افراد باید با ارائه اسناد و مدارک رجوع کنند، مدارک بررسی خواهد شد و پس از بررسی اعلام خواهیم کرد که مثلا فلان میزان سهام کد آن شخص منتقل خواهد شد یا خیر.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شازند در آینده عرضه خواهند شد

عشقی درخصوص عمق بخشی به بازار سهام، گفت: عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند را پذیرش کردیم و تعداد کمی پذیرش نشده باقی مانده است.پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده است و در آینده این دو شرکت عرضه خواهند شد.

دانش‌بنیان‌ها نیز ابعاد بزرگی ندارند اما تعداد زیادی در انتظار برای ورود به بازار سرمایه است. با توجه به شرایط بازار، روند پذیرش طی دو سال اخیر کُند شد که البته باتوجه به وضعیت بازار، امری منطقی بود.

«دیجی‌کالا» در حال طی فرآیند پذیرش

مجید عشقی، درباره عرضه موفق اولین استارت آپ ایرانی گفت: به بسیاری از این‌ها نمی‌توان گفت “استارآپ”. شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال هستند. معتقدیم که سهم بازار سرمایه از این شرکت‌ها باید بسیار افزایش پیدا کند و این به معنای حمایت ما از آن‌ها نیست؛ بلکه باید نقش این شرکت‌ها در بازار افزایش یابد و پررنگ شود.شرکت‌های دیگر مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در حال تکمیل مدارک هستند. خوشبختانه در یک سال گذشته، با بعضی شرکت‌ها گفت‌وگو کردیم؛ به‌عنوان مثال «دیجی کالا» در حال انجام کارهای پذیرش است. به محض تکمیل پرونده سایر مراحل انجام خواهد شد.

وی افزود: از طرف دیگر در حال تسهیل و ساده‌سازی شیوه نامه‌های پذیرش شرکت‌های دانش بنیان هستیم.  یکی از شرکت‌ها که اخیرا می‌خواست بورسی شود، قسم می‌خورد و می‌گفت مرا دانش بنیان فرض نگیرید! این یعنی سخت‌گیری مضاعفی نسبت به دانش‌بنیان‌ها وجود داشته، که باید تسهیل شود. در عین حال باید دقت کرد که این شرکت‌ها ریسک ‌های خاص خودشان را دارند.برای تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت و مسئولان ذی‌ربط در حال مذاکره هستیم تا با همکاری مشترک شفافیت‌ لازم به وجود بیاید و عرضه آنها در بورس تسهیل بشود.

گر قیمت‌ پایه خودرو منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست

عشقی در‌خصوص پرسش دیگری درخصوص عرضه خوردو در بورس گفت: در بحث خودرو به‌دنبال افزایش قیمت پایه در حد معقولی هستیم تا به این واسطه تولیدکننده بتواند افزایش کیفیت و رشد تولید داشته باشد.اگر قیمت‌ پایه منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست اما اگر خودروسازها به رویه سابقه ادامه می‌دادند دیگر خوردوسازی باقی نمی‌ماند.

وی افزود: قول‌هایی در خصوص اصلاح قیمت کارخانه داده شده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون زیان بفروشند.تاکنون حجم بسیار کمی در بورس کالا فروخته شده و نمی‌توان گفت که این سازوکار اثر مثبت و یا منفی در قیمت‌ها داشته است اما آنچه که بدیهیست هیچگاه بیشتر از نرخ‌های بازار معامله نشده است.

عشقی خاطرنشان کرد:اگر عرضه‌ها منظم بشود، قیمت‌ها طی چند ماه می‌تواند نزولی بشود اما اگر حدود ۲ الی ۳ درصد از تولید در بورس کالا عرضه بشود، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری آن در بازار آزاد را داشته باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها